OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Enköpings kommun är arbetsplatsen för dig som vill vara med och skapa det långsiktigt goda samhället. Här får du möjlighet till personlig utveckling samtidigt som du får chansen att göra verklig skillnad för alla som lever och verkar i Enköping. Vi förutsätter att du är kompetent, vetgirig och redo att axla ett stort ansvar. Vilka goda idéer vill du vara med och förverkliga?
Vill du veta mer om oss som arbetsgivare? Titta in på vår jobbsida: https://jobb.enkoping.se
Kommunledningsförvaltningen är den centrala förvaltningen inom Enköpings kommun. Vi arbetar på kommunstyrelsens uppdrag och ansvarar för styrning och ledning, samordning, service och stöd till kommunen som helhet.
På förvaltningen arbetar cirka 140 medarbetare utifrån målsättningen att Vi ska leda och samordna utvecklingen med fokus på nyttan för de vi är till för.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu en vikarie för en av våra strategiska inköpare som kommer vara föräldraledig.
Som strategisk inköpare har du ansvar för att genomföra upphandlingar enligt LOU och leda dessa genom hela upphandlingsprocessen. I rollen arbetar du självständigt med flera upphandlingar parallellt, och i nära samarbete med företrädare för verksamheterna. I de upphandlingsprojekt du ansvarar för kommer du att ha en sammanhållande och drivande funktion.
Du kommer vara med att utveckla upphandlingsarbetet i kommunen och bidra till att kommunens mål uppfylls, att ekonomiska resurser används på ett effektivt sätt och att kommunen är en affärsmässig och attraktiv avtalspart. Du kommer vara delaktig i att utveckla inköpsprocessen för ett rättssäkert, effektivt och hållbart inköpsarbete inom kommunen.
Förutom de många interna kontakterna kommer du även ha kontakt med näringslivet och övriga intressenter. Medverkan i olika arbetsgrupper och interna utbildningar inom inköps- och upphandlingsområdet hör också till arbetsuppgifterna.
Du får ett eget ansvar som förvaltningsansvarig strategisk inköpare mot en eller flera av kommunens förvaltningar och har ett nära samarbete med samordnare på förvaltningen.
Du kommer att möta medarbetare och chefer som behöver din hjälp och du är serviceinriktad med ett intresse att vilja hjälpa andra och du agerar rådgivare och informerar om upphandlingsregler.
Hos oss bidrar vi alla till utveckling och förbättring av våra arbetssätt och gemensamma processer varför utvecklings- och förbättringsarbete är en del av arbetsuppgifterna. Självklart håller du dig även uppdaterad om upphandlingslagstiftning och omvärldsbevakning inom området.
Du kommer tillhöra en grupp med god sammanhållning och med stort engagemang och drivkraft. Vi är ett härligt gäng som bollar frågor och stöttar varandra.
KVALIFIKATIONER
Du har erfarenhet av att genomföra offentliga upphandlingar. Du har relevant utbildning från högskola/universitet alternativt yrkeshögskola inom upphandling, ekonomi, juridik alternativt arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig för tjänsten.
Du har kunskaper i LOU. Du har erfarenhet av att använda upphandlingsverktyg för upphandlingsprocessen samt Office-paketet. Vi använder Mercell/TendSign som upphandlingsverktyg.
För att lyckas i rollen som strategisk inköpare behöver du vara drivande, lösningsorienterad och ansvarstagande samt ha ett strukturerat arbetssätt där du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt. Det är viktigt att du är noggrann och har en god analytisk förmåga och kan göra korrekta avvägningar.
Du har ett ekonomiskt sinne och förmåga att se ett helhetsperspektiv. Arbetet innebär mycket kontakter både externt och internt, så du behöver vara en stabil person med god pedagogisk förmåga och en mycket god samarbetsförmåga och professionellt förhållningssätt. Du uttrycker dig väl på svenska i både tal och skrift då det krävs i det dagliga arbetet. Du är lyhörd för verksamhetens behov och har ett flexibelt förhållningssätt när
förutsättningarna ändras.
Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete i Mercell Tendsign som upphandlingsverktyg och även om du har erfarenhet av arbete med upphandling i en kommun.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Ange löneanspråk och tidigaste datum för att påbörja anställningen i din ansökan.
ÖVRIGT
Varmt välkommen med din ansökan!
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken för ansökan.
Dina ansökningshandlingar omfattas av offentlighetsprincipen och kan därför komma att lämnas ut som allmän handling efter en sekretessprövning. Vill du veta mer om hur Enköpings kommun generellt sett hanterar personuppgifter så finns mer information på vår hemsida.
För dig som har skyddad identitet så finns information om hur du söker tjänsten via länken nedan och under rubriken "hantering av personuppgifter"
https://enkoping.se/foretag-och-arbete/jobba-i-enkoping/kommunen-som-arbetsgivare.html
Har du frågor om systemet eller hur du ska göra din ansökan, kontakta Visma Recruit på 0771-693 693.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.