Strategisk Inköpare/Upphandlare

Arbetsbeskrivning

Inköp

Välkommen att utveckla och utvecklas hos en av Sörmlands största arbetsgivare. Tillsammans skapar vi Sveriges friskaste län 2025.

Landstingen genomför ett utvecklingsarbete i syfte att effektivisera, utveckla och öka affärsmässigheten i landstingens inköp. En del i detta arbete har varit att skapa processer och metoder för ett strategiskt och kategoribaserat inköpsarbete. För att aktivt kunna stödja vården och övriga kärnverksamheter söker vi nu Strategiska inköpare/upphandlare.

Arbetsplats
Landstinget Sörmland och Landstinget Västmanland har en gemensam inköpsfunktion. Inköp Sörmland Västmanland ansvarar för landstingens samlade upphandlingar av varor, tjänster och byggentreprenader för ett samlat värde om ca 4 miljarder per år. Enheten är även en resurs i form av affärsstöd, upprättande av avtal, förhandling, avtalsuppföljning m.m. Enheten består av 40 personer. Inköp har kontor på flera håll i Mälardalen varför flexibilitet erbjuds avseende placeringsort. Aktuella orter är: Västerås, Eskilstuna och Nyköping.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter
Som Strategisk inköpare/upphandlare ansvarar du för att göra effektiva upphandlingar med stöd av upphandlingsprocesserna inom våra Kategoriområden. Du kommer att få möjligheten att specialisera dig inom något av områdena varor, tjänster, läkemedel, entreprenad och medicinsk utrustning. Du arbetar med att utveckla upphandlingsstrategier och -processer samt planerar och leder upphandlingar enligt kategoristrategi. Du kommer även att fungera som avtalsansvarig för utvalda avtal och leverantörsansvarig för utvalda leverantörer. Inköp är en stödfunktion för landstingens verksamhet och det innebär att leverera en hög grad av service till kärnverksamheten i upphandlingsfrågor. Du har förmånen att ingå i en grupp om 15 kvalificerade strategiska inköpare/upphandlare som är fördelade på orterna Eskilstuna, Nyköping och Västerås. I arbetet ingår en del resor då man arbetar för båda landstingen.

Din kompetens
Vi söker dig som har en examen från universitet/högskola inom ekonomi, inköp, juridik eller annat relevant område, alternativt förvärvat motsvarande kunskaper i arbetslivet. Du har god erfarenhet av upphandlingsarbete eller inköp, gärna från offentlig sektor där du har tillämpat LOU/LUF.
Det är också meriterande om Du arbetat med upphandlingsverktyget Visma TendSign.
Som person är du lyhörd för landstingens kärnverksamhet och är en god pedagog som på ett lättförståeligt sätt kan förklara hur ramverket ser ut kring upphandling. Personliga egenskaper som vi värdersätter är: driven, resultatorienterad, ordningssam och lösningsorienterad. Motiveras du av att vara med och utveckla metoder och processer är detta en tjänst för dig!

Anställningsform och sysselsättningsgrad
Tjänsten är en tillsvidareanställning, 100%. Tillträde enligt överenskommelse.

Information om tjänsten lämnas av
Vid frågor kontakta Enhetschef Anders Lundmark tfn 0738-681055
Kontaktuppgifter fackliga ombud: SACO, Liselott Söderlund tfn 0155-245618 och Vision, Hannah Älgekrans tfn 016-103416.


Vi gör aktiva val vid exponering och rekryteringsstöd och undanber oss därför direktkontakt av bemannings- och rekryteringsföretag.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ann-Sofie Bredell
0150-560 10
Karin Illerström
0150-56010
Björn Johansson
0150-560 10
Mikael Palo, kultur- och utbildningschef, 070-518 72 42

Ann-Sofie Bredell
0150-560 10
Karin Illerström
0150-560 10
Linda Molander
0150-560 10
Kenth Persson
0150-560 10
Mikael Kjellander
0150-560 10
Peter Sköld
0150-560 10

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Landstinget Sörmland
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast lön. Kollektivavtal finns.
  • Tillsvidare, 100%, Tillträde Enligt ök -
  • Publicerat: 2 juli 2015

Besöksadress

Repslagaregatan 19
None

Postadress

None
-, -

Liknande jobb


28 november 2024

Category Manager

Category Manager

28 november 2024