OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lernia inrättar en ny befattning som Strategisk Inköpschef som skall arbeta med strategisk affärsutveckling av inköp. Vi söker en affärsdriven strategisk inköpare med affärernas behov i centrum.Du är proaktiv och har en affärsmässig helhetssyn, ett analytiskt förhållningssätt samt är van vid affärsförhandlingar.Betydelsefullt är förmågan att stötta bolagen i affären genom ekonomiska inköp.Du ansvarar för att anskaffning sker på ett affärsoptimalt sätt.Bra samarbetsförmåga och förmågan att påverka och övertyga är av yttersta vikt.Tjänsten är placerad på koncernkontoret i Stockholm.Då detta är ett nationellt uppdrag inom koncernen med en global leverantörsmarknad kommer det ingå resor i tjänsten.Du rapporterar till Chefen för Affärsstöd inköp, lokaler och utrustning i Lernia. Arbetsuppgifter Rollen är att vara chef för koncernens affärsmässiga upplägg av inköp.Du har att tillse att Lernia *har en långsiktigt väl balanserad fördelning på att göra själv respektive att köpa/hyra.*utnyttjar hela den globala leverantörsmarknaden *får maximal affärsnytta för sina inköp *agerar långsiktigt uthålligt och strategiskt på leverantörsmarknaden med beaktande av att man i vissa nischer är en mycket stor aktör som därför ofta har en direkt påverkan på hur leverantörsmarknaden fungerar.*upprättar så öppna specifikationer på köpta varor och Lernia har, för sina affärer, en väl fungerande leverantörsmarknad *har en balans mellan kortsiktiga och långsiktiga besparingar *affärsenheter får sådana förslag att de inser de affärsmässiga fördelarna med föreslagna inköpsupplägg *kostnadskonton för köpta varor och tjänster analyseras för att förstå vad som driver kostnaden och därmed kan föreslå åtgärder internt eller externt som minskar kostnaderna (Analyser) *har inköpsstrategier som tar sin utgångspunkt i affärsområdenas strategier *följer och genomför beslutade inköpsstrategier *har rutiner och processer som väl stämmer med affärsmål, för såväl delarna som koncernen som enhet.*tecknar samt omförhandlar Koncernavtal samt Lokala avtal.Vidare är du delaktig i affärsutveckling och utförande av konsekvensanalyser samt rutiner och utveckling (kravställare) av system Du har ansvar för inköpsverksamheten i Lernia.Formell kompetens Högskoleexamen, Civilingenjör, eller Civilekonom, gärna med inriktning Inköp eller logistik, eller motsvarande.Erfarenhet Du har erfarenhet från ledande befattningar tjänste- och eller service- sektorn.Erfarenhet av strategisk inköpsutveckling är önskvärd.Vana att handla på den internationella marknaden förutsätts.Vidare har du gedigen erfarenhet från inköp, elektronisk handel, affärsplanering och budgetarbete, ekonomisk uppföljning men också erfarenhet från att själv leda utveckling av system, processer och arbetssätt.Du har arbetat med analyser och processförbättringar.Du har goda kunskaper och erfarenhet från affärsstödjande IT-system.Då arbetsuppgifterna är mycket varierande och eftersom de affärsdrivande enheterna/dotterbolagen är under utveckling söker vi en erfaren ledare med engagemang och nytänkande som drivs av att vara med och utveckla verksamheten.En av de viktigaste egenskaperna blir att kunna påverka och övertyga.Observera att vi endast tar emot ansökningar som inkommer via e-post till angiven adress.