OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Energimyndighetens vision är ”Hållbar energi för alla”. På uppdrag av regering och riksdag leder vi samhällets omställning till ett hållbart energisystem. Vi genomför uppdrag och projekt internationellt, nationellt och regionalt och vi utgår ifrån energipolitikens tre grundpelare; försörjningstrygghet, konkurrenskraft och ekologisk hållbarhet.
Är du en lösningsorienterad kommunikatör som brinner för att medarbetare känner sig delaktiga, motiverade och stolta? Drivs du av utveckling och att få saker gjorda? Trivs du att jobba brett och att varva strategiska och operativa uppgifter? Då kan du vara den vi söker!
Dina arbetsuppgifter
Vi ser att du jobbar dedikerat med myndighetens internkommunikation där medarbetaren är i fokus samt som stöd för chefens kommunikativa uppdrag. Vi ser att du är van vid att skapa och utveckla förutsättningar för verksamhetens interna kommunikation. Att sätta frågor i ett begripligt sammanhang, ge mening i det komplexa samt bidra till förståelse för organisationens mål och våra uppdrag kommer naturligt för dig. Intranätet är vårt nav för intern kommunikation och en kanal du motiveras av att både utveckla och förvalta. Vi ser att du har erfarenhet av planering, tajming och kanalval.
En effektiv internkommunikation spelar en viktig roll i vår verksamhet och praktiskt ser vi att det innebär det att du ska identifiera kommunikationsbehov såväl som att prioritera och välja strategier för att ta fram rätt leveranser, producera innehåll samt planera, paketera och genomföra kommunikationsinsatser utifrån de effekter vi vill nå. En del av arbetet kommer att vara i nära samarbete med vår utvecklingsavdelning där även vår HR-enhet finns. I detta ingår till exempel att ge stöd och råd i kommunikationsfrågor, facilitera möten och att aktivt arbeta med den medarbetarkommunikation de är ansvariga för.
Rollen är placerad på myndighetens kommunikationssekretariat där vi är cirka 20 medarbetare.
Din profil
• Vi söker dig som har högskoleutbildning inom exempelvis medie- och kommunikationsvetenskap eller annan eftergymnasialutbildning som vi bedömer likvärdig
• Du har aktuell och relevant arbetslivserfarenhet från kommunikationsområdet med flerårig erfarenhet som internkommunikatör
• Du har erfarenhet av internkommunikation inom offentlig sektor eller större nationell eller internationell organisation
• Du har flera års erfarenhet av att ha arbetat med intranät och innehåll
• Du har mycket goda kunskaper i svenska och engelska
Personliga egenskaper
För att trivas i rollen som strategisk internkommunikatör behöver du kunna arbeta planerat och långsiktigt, men samtidigt snabbt kunna byta fokus för att jobba med aktuella oplanerade frågor. Du behöver ha förmågan att analysera och snabbt sätta dig in nya ämnen och frågor. Som person är du lyhörd, engagerad och strukturerad och du är trygg med att kunna ta beslut inom ditt ansvarsområde. Vidare ser vi att du är positiv och har god förmåga att skapa förtroende och goda relationer.
Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.
Vi erbjuder dig
Tjänsten är placerad i Eskilstuna, med goda pendlingsmöjligheter från flera orter i Mälardalsregionen inklusive Storstockholm. På kontoret i Eskilstuna arbetar vi aktivitetsbaserat i moderna lokaler. Vi erbjuder flexibla arbetstider och har goda möjligheter till distansarbete.
Energimyndigheten sätter värde på de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald kan tillföra verksamheten.
Varaktighet/Arbetstid/Tillträde
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Kontaktpersoner/Rekryterande chef
Sofie Wennerstein, chef för sektionen för kommunikationsarbete, Kommunikationssekretariatet, 073-660 20 64.
Fackliga kontaktpersoner
Mikaela Sahlin SACO-S 016-544 20 97
Eva-Karin Magnusson, ST, 016-544 21 94
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2023-03-13.
Vi ser fram emot din ansökan!