OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Svenska Skidförbundet är inne i en expansiv fas inom många områden. Nu söker vi en strategisk kommunikationschef som kan lyfta vår verksamhet till nya höjder.
Svenska Skidförbundet har en stark positiv utveckling. Intresset och engagemanget för vår verksamhet och inte minst våra framgångsrika landslag är stort bland såväl allmänhet, samarbetspartners och media.
Nu söker vi dig som är en fena på att arbeta proaktivt och analytiskt, som ser helheten och vet hur innovativa kommunikationsinsatser kan stärka och lyfta Svenska Skidförbundet mot nya höjder.
Rollen
För att passa in i rollen har du ett helhetsperspektiv, är initiativrik och pedagogisk samt kan kommunicera mål, vision, värdegrund och uppdrag på ett tydligt sätt. Du är kreativ, inspirerande och strukturerad med förmåga att skapa förtroende och arbetsglädje som får andra att uppnå goda resultat.
Tillsammans med organisationens chefer och verksamhetens kommunikations- och marknadsansvariga planerar och driver du arbetet med att utveckla kommunikationsprocessen och det strategiska kommunikationsarbetet, både på kort och lång sikt. Du är en god strateg som använder dina kunskaper för att skapa effektiva interna och externa kommunikationsinsatser anpassade efter verksamhetens olika mål.
Du leder den kommunikativa utvecklingen av Svenska Skidförbundets vision och varumärken, där även stöttning inom kriskommunikation och rådgivning i mediehantering ingår.
Du är utåtriktad och har god vana av att samarbeta. Lyhördhet är viktigt och du trivs att arbeta i en mångsidig verksamhet med högt tempo (speciellt under vintersäsong).
Du rapporterar direkt till förbundsdirektören och är en del i Svenska Skidförbundets ledningsgrupp.
Arbetsuppgifter
I tjänsten ingår bland annat att:
sätta tydliga mål, strategier och planer för kommunikationsorganisationen i linje med Svenska Skidförbundets strategi och mål,
utveckla och ansvara för varumärkesplattform,
skapa och kommunicera engagerade budskap som stärker Svenska Skidförbundets varumärken och strategiska riktning,
leda och coacha kommunikationsteamet som består av kommunikatörer, både centralt och inom respektive idrott. Bygga/höja verksamhetens kommunikationskompetens.
se till att kommunikationsaktiviteter följer planer och levererar mot uppsatta strategier och mål samt systematiskt mäta/följa upp effektivitet och resultat av genomförda aktiviteter.
dra upp riktlinjer och vara ett stöd inom mediahantering (budskapsplattform och pressmeddelanden) samt inom kriskommunikation/-hantering
ansvara för budget, investeringar och inköp,
säkerställa och skapa nätverk och relationer inom och utom organisationen,
ansvara för att koordinera hållbarhetskommunikation,
omvärldsbevaka.
Kvalificerande
Utbildning från högskola/universitet inom kommunikation med inriktning strategi och ledarskap eller motsvarande.
Erfarenhet som kommunikationschef eller liknande där du har arbetat med strategiskt kommunikationsarbete på ledningsnivå samt utveckling av medarbetare och team.
Minst 5 års erfarenhet från arbete med strategisk kommunikation, varumärkes- och påverkansarbete.
Erfarenhet av att leda och driva utvecklings- och förändringsarbete,
Mycket god kunskap kring både traditionella och digitala kanaler samt verktyg att hantera dessa.
Mycket god erfarenhet av att hantera media och mediarelaterade frågor.
Mycket god erfarenhet av krishantering och kriskommunikation.
God erfarenhet av hållbarhetskommunikation.
Stor säkerhet och förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på både svenska och engelska.
Goda kunskaper i MS Office-paketet.
God erfarenhet av grafisk formgivning, särskilt för digitala kanaler.
B-körkort.
Meriterande
Erfarenhet inom idrottsrörelsen samt samverkan med andra idrottsrelaterade organisationer som exempelvis Riksidrottsförbundet, FIS (Internationella Skidförbundet) och SOK (Sveriges Olympiska Kommitté).
Erfarenhet av att vara talesperson i media.
Bakgrund som journalist, kommunikatör eller copywriter.
Goda kunskaper i Adobe Creative Suite (Photoshop, InDesign, Acrobat, Illustrator).
Erfarenhet av marknadsfrågor och samverkan i sponsor- och partnerarbeten.
OM TJÄNSTEN
Omfattning: Tillsvidareanställning på heltid, 6 månaders provanställning tillämpas, kollektivavtal finns.
Tillsättning: 1 oktober eller enligt överenskommelse.
Lön: Fast månadslön
Placeringsort: öppen (Svenska Skidförbundet har kontor i Falun och Åre)
Ansökan: Skicka cv och ett personligt brev till platsannons@skidor.com
För att vi skall kunna administrera denna rekrytering kommer dina uppgifter att sparas så länge som rekryteringsprocessen pågår. Därefter kommer dina ansökningshandlingar och kontaktuppgifter att raderas.
Sista ansökningsdag: 31 juli 2020
Frågor om tjänstens innehåll, kontakta:
Ola Strömberg, förbundsdirektör
Svenska Skidförbundet
Telefon: +46 (0)70 811 99 06
E-post: ola.stromberg@skidor.com
Övriga frågor, kontakta:
Ulrika Back Eriksson, HR
Svenska Skidförbundet
Telefon: + 46 (0)70 366 91 08
E-post: ulrika.back.eriksson@skidor.com
Välkommen med din ansökan!
Om Svenska Skidförbundet
Svenska Skidförbundet sprider snöglädje i hela landet genom våra 23 distrikt och cirka 1 300 föreningar. Tio olika idrotter samsas inom förbundet: alpint, backhoppning, längdskidåkning, freeski, puckel, rullskidor, skicross, speedski och telemark. Kort och gott, det finns något för alla.