Strategisk kommunikatör

Strategisk kommunikatör

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen arbetar på regeringens uppdrag och verkar för att nationella mål får genomslag i länet. Vår breda verksamhet omfattar miljö-, natur-, kulturmiljö-, näringslivs-, samhällsbyggnads- och landsbygdsfrågor. I dialog med andra aktörer samordnar vi olika intressen och främjar en hållbar utveckling av Gotland.



ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en erfaren och idérik kommunikatör som vill vara med och vässa länsstyrelsens kommunikativa förmåga.

I din roll som kommunikatör jobbar du såväl strategiskt som operativt och stödjer länsstyrelsens verksamheter med intern och extern kommunikation.

Vi vill att du kan se det kommunikativa behovet och handla därefter. Du analyserar, planerar, genomför och utvärderar kommunikationsinsatser. I arbetsuppgifterna ingår kommunikationsplanering, rådgivning, press, textproduktion för webb och intranät, digitala nyhetsbrev samt rörlig bild, bildbearbetning och enklare formgivning enligt vår grafiska profil.

Anställningen är placerad vid enheten för samordning och stöd där du ingår i ett team med andra kommunikatörer. Arbetet leds av länsstyrelsens kommunikationschef.


KVALIFIKATIONER
Du har relevant akademisk utbildning med inriktning mot strategisk kommunikation eller journalistik.

Du har erfarenhet av såväl strategiskt som operativt kommunikationsarbete. Du är väl förtrogen med webbens alla möjligheter och har god kunskap om sociala medier.

Du har god stilistisk förmåga och mycket god förmåga att formulera dig på svenska i både tal och skrift. Du kan skriva lättläst och språkligt korrekt.

Förmåga att självständigt initiera, planera, implementera samt utvärdera kommunikationsprocesser.

Goda kunskaper i Officepaketet och Apsis är meriterande liksom erfarenhet av rörlig bild och redigering.

Det är meriterande om du har dokumenterad erfarenhet av bild- och layoutarbete samt kunskaper i programvarorna Indesign och Photoshop.

Arbete inom offentlig förvaltning är meriterande, liksom erfarenhet av att ha arbetat med tillgänglighetsfrågor.

Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper och din förmåga att komplettera teamets sammansättning och kompetensprofil.

Personliga egenskaper
Som kommunikatör på länsstyrelsen behöver du vara flexibel och lyhörd för verksamhetens behov.
Som person är du kommunikativ och bra på att bygga och upprätthålla goda relationer samt har en god samarbetsförmåga. Det är viktigt att du är självgående och drivande. Du har ett helhetsperspektiv samtidigt som du också har sinne för detaljer. Du har gott omdöme, integritet och är en god företrädare för myndigheten. Tempot är stundom högt så det är viktigt att du även i pressade situationer kan prioritera och arbeta strukturerat. Rollen kommer att växla mellan eget ansvar och operativ produktion efter satta ramar.





ÖVRIGT
Arbetsprover önskas vid eventuell intervju.

Då anställningen är placerad i säkerhetsklass kommer sedvanlig registerkontroll att utföras vid en eventuell anställning. Anställningen kräver att du är svensk medborgare.

Länsstyrelsen har samordningsansvar inom både krisberedskapen och totalförsvaret i länet. Det innebär att du som medarbetare kan komma att ingå i krisledningsorganisationen.

Inför rekryteringsarbetet har Länsstyrelsen i Gotlands län tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.

Länsstyrelsen på Gotland erbjuder en trivsam arbetsmiljö med stimulerande arbetsuppgifter. För att arbeta hos oss ska du dela Länsstyrelsens värderingar om människors lika värde.

Sammanfattning

Liknande jobb


Digital kommunikatör

Digital kommunikatör

1 november 2024

Kommunikatör till kommunikationsavdelningen

Kommunikatör till kommunikationsavdelningen

31 oktober 2024

Kommunikatör till SustainGov – Impact Innovation

Kommunikatör till SustainGov – Impact Innovation

30 oktober 2024