OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Energimyndighetens vision är ”Hållbar energi för alla”. På uppdrag av regering och riksdag leder vi samhällets omställning till ett hållbart energisystem. Vi genomför uppdrag och projekt internationellt, nationellt och regionalt och vi utgår ifrån energipolitikens tre grundpelare; försörjningstrygghet, konkurrenskraft och ekologisk hållbarhet. Energimyndigheten står inför en expansiv fas, med nya spännande och omfattande uppdrag. Vi ska öka vår förmåga att leverera kommunikation i framkant i en alltmer komplex omvärld. Som kommunikatör hos oss är du en viktig del i det.
Är du kreativ, handlingskraftig och skapar driv men samtidigt har en förmåga att hålla ordning och reda? Ser du till att förmedla mål och riktning i kommunikationen och kanske dessutom har intresse för kriskommunikation? Då kan du vara den vi söker!
Dina arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta strategiskt med den operativa kommunikationen nära och tillsammans med våra verksamheter. Kommunikationsarbetet bedrivs både självständigt och i team och rollen är placerad på myndighetens kommunikationssekretariat där cirka 20 medarbetare arbetar.
I det löpande arbetet ingår att vara rådgivande, bedöma uppdrag och att omsätta kommunikationsidéer till aktiviteter. Arbetsuppgifterna kan till exempel vara att ta fram innehållsstrategier, målgruppsanalyser, budskap och tydliga kanalstrategier. Du skriver artiklar och referat, bearbetar texter och rapporter samt tar fram underlag och innehåll till sociala kanaler och webbinnehåll. Det ingår även att samordna insatser med andra aktörer och att beställa kommunikation från kommunikationsbyrå.
Samarbete är en förutsättning i arbetet. Vi jobbar nära sakkunniga och chefer på andra avdelningar, kollegor inom sekretariatet och samverkar med externa intressenter. Vårt uppdrag växer och vi är sedan oktober 2022 sektorsansvarig myndighet för energisektorn där vi har ett utökat ansvar att stärka samordningen mellan myndigheter och andra aktörer inför och vid fredstida kriser, höjd beredskap och krig.
Din profil
För att trivas i den här rollen ser vi att du är en trygg kommunikatör med analysförmåga. Du behöver kunna arbeta planerat och långsiktigt, men samtidigt snabbt kunna byta fokus för att jobba med aktuella, oplanerade frågor. Du gillar att skriva och anpassar innehåll, tonalitet och tilltal till olika målgrupper och kanaler, inklusive sociala medier. Du gör genomtänkta avvägningar och prioriteringar, samtidigt som du gärna tar initiativ, sätter igång aktiviteter och uppnår resultat. Vidare är du prestigelös och flexibel. Du är bra på att bygga relationer, men är också självgående, strukturerad och tar stort ansvar för dina uppgifter.
Kvalifikationer
• Högskoleutbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap eller annan eftergymnasial utbildning som vi bedömer likvärdig
• Erfarenhet av att producera kommunikativt innehåll
• Flera års aktuell erfarenhet från strategiskt kommunikationsarbete eller kriskommunikationsarbete
• Erfarenhet av att ha arbetat med kommunikationsrådgivning till verksamheter och/eller chefer
Meriterande
• Erfarenhet av att arbeta i webbpubliceringssystem
• Erfarenhet av branschkommunikation
• Relevant erfarenhet av arbete inom offentlig sektor
• Erfarenhet av kriskommunikation och/eller har arbetat i stab eller med samhällskriser
Vi erbjuder dig
Tjänsten är placerad i Eskilstuna, med goda pendlingsmöjligheter från flera orter i Mälardalsregionen inklusive Storstockholm. På kontoret i Eskilstuna arbetar vi aktivitetsbaserat i moderna lokaler. Vi erbjuder flexibla arbetstider och har goda möjligheter till distansarbete.
Energimyndigheten sätter värde på de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald kan tillföra verksamheten.
Varaktighet/Arbetstid/Tillträde
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Kontaktpersoner/Rekryterande chef
Sofie Wennerstein, chef för sektionen för kommunikationsarbete, Kommunikationssekretariatet, 073-660 20 64. För information om rekryteringsprocessen, kontakta rekryteringskonsult Anna Petersson, 072-206 60 64/anna.petersson@jeffersonwells.se.
Fackliga kontaktpersoner
Mikaela Sahlin SACO-S 016-544 20 97
Eva-Karin Magnusson, ST, 016-544 21 94
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2023-03-13.