Strategisk kommunikatör till Tourism in Skåne AB i Malmö

Arbetsbeskrivning

Tourism in Skåne AB är ett av fyra helägda dotterbolag till Business Region Skåne AB som ägs till 85 % av Region Skåne och till 15 % av Kommunförbundet i Skåne. Bolaget har som uppdrag att verka för att öka antalet besökare till Skåne genom att vårda, utveckla, implementera och marknadsföra varumärket Skåne på geografiska utvalda internationella och nationella marknader, segment och målgrupper. Med Collaborative Tourism 2020 - Skånemodellen, besöksnäringens långsiktiga tillväxtstrategi - har Tourism in Skåne inlett ett omfattande utvecklingsarbete med att samla de lokala turismorganisationerna och besöksnäringen mot det visionära tillväxtmålet - att Skåne ska bli en av Sveriges två mest besökta destinationer.

ARBETSUPPGIFTER
Tourism in Skåne söker en strategisk kommunikatör på heltid som delar sin tjänst om 50 % för två beviljade EU-projekt samt att tjänsten under 2016 kombineras med kommunikatörstjänst om 50 % till varumärkesprocess Skåne och Greater Copenhagen. Därefter kommer dessa 50 % att placeras vid vår kommunikationsavdelning.

Tourism in Skåne har i samverkan med Region Blekinge sökt och beviljats EU-medel via Europeiska socialfonden (ESF) för att starta upp ”Competence Academy Tourism” vilket är ett stort projekt med fokus på att utveckla besöksnäringen i Skåne och Blekinge. Projektet bygger på olika kompetensutvecklingsinsatser för små- och medelstora företag med 0-49 anställda som vill växa och utvecklas.

Tourism in Skåne har även beviljats medel från Tillväxtverket för projektet ”Hållbar utveckling av natur och kulturprodukter” med syfte att få fram ett ökat utbud av upplevelser för kultur- och naturintresserade besökare från andra länder. Tourism in Skåne har huvudansvaret för båda projekten med en projektorganisation placerad i Malmö. Projektmedarbetare kommer även att anställas med placering i Blekinge.

Som strategisk kommunikatör i dessa projekt kommer du tillsammans med projektledarna och bolagets kommunikationschef ansvara för:

• Utarbeta kommunikationsstrategi
• Hantera löpande intern och extern kommunikation och information
• Utarbeta mallar samt kommunikationsmaterial
• Ansvara för att projektets information följer ESF:s och Tillväxtverkets regler
• Hantera webbsidor och information via social media, nyhetsbrev etc.
• Hantera pressmeddelande
• Vara behjälplig vid framtagande av skrivelser, rapporter och PPT

Under 2016 har Business Region Skåne ansvaret för att implementera varumärket Greater Copenhagen i Skåne. Detta görs som en gemensam, samordnad process tillsammans med implementeringen av förnyelsen av varumärket Skåne. Rollen innebär att ett arbete med kommunikationsfrågor kopplade till denna process.
Du kommer bland annat att arbeta med:
• Strategiska kommunikationsval
• Planering av workshops/möten med intressenter
• Kontakt och kvalitetsgranskning av leveranser från med kommunikationsbyråer
• Genomförande av olika typer av kommunikationsinsatser.

Uppdraget genomförs i nära samarbete med kommunikationsansvarig på Business Region Skåne och är tidsatt till 31 december 2016.

KVALIFIKATIONER
Tjänsten kräver att du har förmåga att hantera flera projekt samtidigt och kan disponera din tid. Du är kommunikativ, tar initiativ, är drivande och målinriktad. Din personlighet är ödmjuk, positiv, nyfiken. Du inger förtroende samt är bra på att bemöta olika människor.

Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning inom medie- och kommunikation eller motsvarande. Vi ser positivt på om du har kompletterande utbildningar inom strategisk kommunikation och/eller projektledning eller likvärdigt. Ett krav för tjänsten är att du har tidigare erfarenhet av arbete inom strategisk kommunikation, PR och informationsarbete samt tjänster i projektform. Har du erfarenhet av nationella och internationella EU-projekt är det meriterande för tjänsten. Vi förutsätter att du har goda kunskaper i Officepaketet, i synnerhet Powerpoint, CSM verktyg, Indesign eller likvärdiga kommunikationssystem. Tjänsten förutsätter även att du har mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska, engelska samt gärna ytterligare språk. Då resor förekommer i tjänsten är B-körkort ett krav.

Sammanfattningsvis tror vi du som söker är:
• Strategisk
• Strukturerad och målinriktad
• Kommunikativ
• Ansvarstagande
• Självgående

I denna rekrytering tillämpar vi löpande urval. Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Charlotte Fogde Andreasson, Projektchef
0708-89 25 96
Rekryterare Joanna Moldovan
046-2752713

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Tourism in Skåne AB
  • 1 plats
  • 3 - 6 månader
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Arbetstid: 08.00 -17.00. Arbete på kvällar och helger kan förekomma. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Visstidsanställningen pågår från 2016-09-01 till och med 2018-07-31. .
  • Publicerat: 12 juli 2016

Besöksadress

Västra Storgatan 12 KRISTIANSTAD
None

Postadress

Dockplatsen 26
Malmö, 21119

Liknande jobb


10 december 2024

10 december 2024

6 december 2024