Strategisk nätplanerare

Arbetsbeskrivning

Strategisk nätplanerare:

AB Stokab

Vår kund är Stokab och deras uppgift är att bygga, hyra ut samt underhålla ett passivt och säkert fibernät i Stockholm. Syftet med infrastrukturen och verksamheten är att stimulera en positiv utveckling för Stockholm genom att bidra till goda förutsättningar för IT-utvecklingen i regionen. Stokab ägs av Stockholms stad och bildades 1994 och har cirka 90 anställda. På Stokab ges möjlighet att få arbeta i en verksamhet som kombinerar samhällsnytta och affärsnytta.

Stokab sitter i moderna lokaler vid Globen, och erbjuder en digital arbetsmiljö, platt organisation med modernt ledarskap och där det ges stora möjligheter att påverka arbetet och verksamheten.




Om tjänsten

Till planeringsenheten söker vi nu en Strategisk nätplanerare efter att nuvarande gått vidare internt. Vi söker dig som är intresserad av att vara med och bidra till Stokabs fortsatta utveckling och framgång. Arbetet innebär mycket externa och interna kontaktytor. I rollen som Strategisk nätplanerare på Stokab kommer du att främst arbeta med planering, beställning och uppföljning avseende Stokabs nätinvesteringar Du kommer i rollen som Strategisk nätplanerare att ansvara för att planera framtida och bygga ut nuvarande fibernät utifrån behov, strategier och kundintressen. Stor vikt läggs vid att arbeta proaktivt med Stokabs framtida fibernät, att säkerställa utvecklingen av ett robust och hållbart fibernät. I tjänsten ingår även att företräda Stokab i möten med andra aktörer såsom myndigheter, fastighetsägare, kommuner, byggbolag och Stadens tekniska verksamheter för bevakning och samordning av olika infrastrukturprojekt. Du kommer också att agera tekniskt säljstöd internt och externt, och du samarbetar kontinuerligt med Stokabs kundansvariga med strategiska affärer och framtida fiberprognoser.



Arbetsuppgifter



- Budgetering, prognostisering och uppföljning av fastställd investeringsbudget.
- Beställare av byggnation till produktionsavdelningen för utbyggnad av Stokabs nät.
- Förhandla fram avtal med exploatörer, ledningsägare, och kommuner gällande t.ex. samförläggning.
- Skriva genomförandeavtal med stadens exploaterings- och tekniska kontor.
- Budgetera projekt, samt driva och följa upp dessa.
- Beställa konsulttjänster för att ta fram handlingar i stadens olika utbyggnadsprojekt.
- Samverka och ha nära kontakt med Stockholms stads exploaterings- och tekniska kontor, andra Stadsnät samt andra ledningsägare.
- Samverka inom den egna enheten och Nätavdelningen samt även med andra avdelningar såsom Försäljning, Produktion och Ekonomi.



Din profil



- Högskoleingenjör (120 hp) med 3-5 års yrkeserfarenhet, alternativt gymnasieutbildning med mångårig yrkeserfarenhet relevant för tjänsten.
- Flerårig erfarenhet av planering avseende infrastruktur.
- Flerårig erfarenhet av projektledning inom för området relevant infrastruktur.
- Flerårig erfarenhet av budgetarbete, samt i tidigare roll/roller haft ett kostnadsansvar.
- Duktig kommunikatör på svenska och engelska såväl muntligen som skriftligen samt gillar att prata inför större grupper.



Vi ser gärna att du både vill utveckla dig själv och är villig att motivera kollegor och medarbetare att bidra till arbetet framåt samt att inspirera till att delta i tvärgrupper mellan enheter för att främja Stokabs utveckling. För att lyckas i rollen tror vi att du har viss kännedom om Stokab, dess roll på marknaden och i branschen. Vi tror att du kan definiera dig väl med våra värdeord: professionell, pålitlig och serviceinriktad.

Som person uppfattas du trygg i dig själv, kundorienterad och affärsinriktad. Du samarbetar gärna med andra och har ett inkluderande förhållningssätt vid kontakter internt och externt. Du är en duktig administratör, strukturerad och planerande samt van vid att prioritera ditt arbete. Som person är du flexibel och utmanas av förändringar samt ser lösningar och möjligheter.

Vi tar emot och går igenom ansökningar kontinuerligt, så vi rekommenderar att du ansöker till tjänsten redan idag!

För frågor, vänligen kontakta ansvarig rekryteringskonsult på Talangjägarna Mikael Sundell på mikael.sundell@talangjagarna.se alternativt på 073- 315 92 04

Välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Erik Isberg
073-5405507
Maria Pettersson

Marcus Nordqvist

Anna Marmgård

Sofia Broberger

Ulrika Eklund

Hedvig Tärnholm

Per Tjernberg

Anna Olsson

Rasmus Lundin

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Talangjägarna AB Stockholm
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast lön
  • Heltid Tillsvidare
  • Publicerat: 19 augusti 2019

Besöksadress

Sandelsgatan 27 11534 Stockholm
None

Postadress

Sandelsgatan 27
Stockholm, 11534

Liknande jobb


Forskningskoordinator

Forskningskoordinator

10 oktober 2024

Virtual Events Project Manager

Virtual Events Project Manager

5 oktober 2024

25 september 2024