Strategisk och kommunikativ Upphandlingschef

Arbetsbeskrivning

Leksands kommun har 1 500 medarbetare och vår gemensamma vision är service av hög kvalitet till våra 15 300 medborgare genom fortsatt utveckling, tydligt ansvar och sund ekonomi. Kommunen har ett differentierat näringsliv och kännetecknas av en positiv framtidstro. Vi står nu inför en spännande framtid där uppgiften är att skapa förutsättningar för fortsatt tillväxt och utveckling. Välkommen att läsa mer på www.leksand.se

Sektor Verksamhetsstöd och service består av nio avdelningar med ca 200 medarbetare. Sektorns uppdrag är att hjälpa och stödja kärnverksamheterna genom att leverera professionell service, specialistkunskap och verktyg utifrån ett helhetsperspektiv. Vi ska också höja medborgarnas och besökarnas livskvalitet där deras behov står i fokus genom kultur- och fritidsutbudets tillgänglighet, kunskap och professionalitet.

Dina arbetsuppgifter
Arbetet som upphandlingschef kräver att du tar ett helhetsperspektiv inom hela upphandlingsområdet, har en god omvärldsbevakning och är uppdaterad vad gäller lagstiftning och praxis. Du kommer att leda arbetet med utveckling, kvalitetssäkring, dokumentering och uppföljning av hela upphandlings-processen, men också vara ett strategiskt stöd internt samt företräda verksamheten i externa kontakter.

Som upphandlingschef har du ett övergripande ansvar för:

Att säkerställa att kommunen arbetar professionellt och följer lagar, policys och riktlinjer inom inköps- och upphandlingsområdet. Vidare ansvarar du för arbetet att möjliggöra en god planering av kommunens inköps- och upphandlingsprocesser i dialog med kommunens olika verksamheter och bolag och fungera som stöd. Du ansvarar också för strategiska inköps- och upphandlingsfrågor inom kommunen och för att fortsätta den utveckling av inköps- och upphandlingsprocesser som kommunen befinner sig i.

Kommunens fokus på förändring och utveckling kräver ett högt utvecklingstempo och god processförståelse.
I din roll ingår ansvar för personal, arbetsmiljö och ekonomi. Upphandlingsenheten arbetar kontinuerligt med att utveckla rutiner och metoder för inköp, upphandling och förvaltning av avtal. Upphandlingschefen har i dagsläget en underställd medarbetare, vilket innebär ett nära samarbete. Organisatoriskt ingår enheten i ekonomiavdelningen och du rapporterar till kommunens ekonomichef.

Vem är du?
Du har en akademisk utbildning med inriktning mot juridik, ekonomi eller annan utbildning och/eller erfarenhet som vi bedömer som likvärdig.
Vidare har du flerårig erfarenhet av upphandling- och inköpsverksamhet med kvalificerade upphandlingar och en god förhandlingsvana, samt har du god kunskap om de lagar och regelverk som styr upphandlings- och inköpsverksamhet inom offentlig verksamhet.
Erfarenhet av arbete som ledare där ansvar för personal, ekonomi, och arbetsmiljö har ingått är önskvärt och meriterande.

Du är kommunikativ med en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
Du är en ansvarstagande chef vars ledarskap präglas av dialog, tydlighet och närvaro. Du har en god förmåga att inspirera, motivera och coacha. Vidare är du en strukturerad person med god samarbets- och beslutsförmåga.
Du är van att arbeta med kunden i fokus med ett konsultativt förhållningssätt och en god servicekänsla. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper.

För att lyckas i rollen som upphandlingschef krävs att du är strategisk med fokus på utveckling, förbättring och på att driva verksamheten framåt i enlighet med kommunens vision och mål.
Erfarenhet av att leda förändringsarbete i stora organisationer, att implementera och att arbeta med E-handel samt erfarenhet från arbete i en politiskt styrd organisation är meriterande.
Vi erbjuder vår nya medarbetare
En spännande och utvecklande anställning i en kommun med klara och tydliga visioner. Våra förmåner i Leksands kommun är bland annat gratis träning via hälsosam, semesterväxling vilket innebär fler semesterdagar, bruttolöneavdrag och en rökfri arbetsplats. Tjänsten är heltid tillsvidare och vi ser gärna att du börjar hos oss så snart som möjligt, eller enligt överenskommelse. Vi tillämpar individuell lönesättning.

För dig som sökande har vi möjlighet att erbjuda medflyttandeservice, se vidare www.rekryteringslots.se

Välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Maria Granath-Nilsen, Ansvarig chef
0247-805 67
Carina Stegeborn, (facklig) Facklig representant
0247-802 95
Pia Eriksson-Lundström, Ansvarig chef
0247-801 58
Rigmor Bewö-Lundblad, Ansvarig chef
0247-806 07
Karin Elfving, Ansvarig chef
0247-805 46
Maria Thulemark, Ansvarig chef
0247-801 17
Ing-Marie Ludvigsson, Ansvarig chef
0247-804 61
Annica Sandy Hedin, Ansvarig chef
0247-801 79
Anders Östberg, Ansvarig chef
0247-802 34
Lena Andersson, Ansvarig chef
0247-806 60

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Leksands kommun 2029
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • 100% Tillsvidare
  • Publicerat: 2 september 2016

Besöksadress

Kommunhuset Torget 5
None

Postadress

Personalavdelningen
2029, 79380

Liknande jobb


Upphandlare

Upphandlare

23 december 2024

Upphandlare - vikariat

Upphandlare - vikariat

20 december 2024

Upphandlingskonsult sökes till uppdrag i Stockholm!

Upphandlingskonsult sökes till uppdrag i Stockholm!

17 december 2024

17 december 2024