OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Landstinget i Kalmar län har 7 000 medarbetare som alla jobbar för ett friskare, tryggare och rikare liv för länets medborgare. Vi ansvarar för hälso- och sjukvård, tandvård, utbildning, kultur och kollektivtrafik för hela länet. Vi möter människor i livets alla skeden och har ett meningsfullt och utvecklande arbete - varje dag.
Läs mer om att arbeta i landstinget
http://www.ltkalmar.se/lediga-jobb/landstinget-som-arbetsgivare/
Landstingsservice är en av landstingets åtta förvaltningar. Vi består av medarbetare från flera olika yrkesgrupper som har specialkompetens inom olika områden. Tillsammans ansvarar, utför och utvecklar vi servicetjänster för landstingets alla verksamheter.
Inom basenheten Administration arbetar vi med faktura- och lönehantering, kundtjänst, teleservice och journalarkivering för landstingets stora och komplexa verksamhet. Vi på Löneservice och Pension söker nu en strategisk pensions- och försäkringshandläggare!
Arbetsuppgifter
Rollen som Pensions- och försäkringshandläggare är en specialistroll med ansvar för strategiska och operativa pensions- och försäkringsfrågor. Du har en strategisk viktig funktion för landstinget som attraktiv arbetsgivare och du har ett nära samarbete med den centrala HR-enheten. Du har även ett nära samarbete med våra två pensionsassistenter och övriga medarbetare på vår enhet.
Du har ett konsultativt arbetssätt gentemot chefer, HR-funktion och kollegor, där du ger stöd i frågor kring pension och kollektivavtalade försäkringar. Du handlägger, utreder och administrerar pensionsärenden för anställda, tidigare anställda och politiskt förtroendevalda samt ansvarar för beräkningar och simuleringar enligt nuvarande och äldre avtal. I dina arbetsuppgifter ingår även informationsuppdrag, såsom utbildningar, informationsträffar och möten med enskilda medarbetare. Hos oss kommer du också ges möjlighet att arbeta med utveckling och vara aktiv i olika nätverk inom området.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig för arbetet. Du har erfarenhet inom pensions- och försäkringsområdet samt tolkning av pensionsavtal. Du är självständig, kvalitetsmedveten och analytisk i ditt arbetssätt samt har lätt för att uttrycka dig i både tal och skrift. I ditt förhållningssätt gentemot andra är du serviceinriktad och pedagogisk, då arbetet till stora delar är konsultativt. För tjänsten krävs också god datorvana och B-körkort.
Känns detta som ett roligt och utmanande uppdrag för dig? Välkommen med din ansökan!
Vi vill att du bifogar CV och personligt brev till din ansökan.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänst.