Strategisk Registerhållare/Chef för Svenska Barncancerregistret

Arbetsbeskrivning

Institutionen för kvinnors och barns hälsa bedriver forskning på såväl kliniska som grundvetenskapliga problemställningar inom områdena kvinnors och barns hälsa. Institutionen är indelad i tio avdelningar, alla med olika vetenskaplig profil och med flera forskargrupper. Vi bedriver även omfattande utbildning, bland annat på läkarprogrammet, på barnmorskeprogrammet, inom specialistutbildningar för barnsjuksköterskor och läkare, samt forskarutbildning inom institutionens alla forskningsområden.



Barncancerregistret och Avdelningen för barncancerforskning

Avdelningen består av flera forskargrupper och en av dessa är Childhood Cancer Epidemiology Group (CCEG) med inriktning på registrering och klinisk epidemiologi inom barncancerområdet.

CCEG förvaltar Svenska Barncancerregistret, med status av nationellt kvalitetsregister, men har också hand om ett antal forskningsregister. Målsättningen är att Svenska Barncancerregistret ska vara av högsta kvalitet, och att det ska användas för både forskning och vårdutveckling i ännu större utsträckning än idag. Registret ska utnyttja de tekniska möjligheter som erbjuds idag, och utvecklas i nära samverkan med den kliniska barncancerverksamheten i landet. Registret är en nationell resurs och ska ta vara på dessa möjligheter i syfte att förbättra diagnostik, behandling och omhändertagande av barn i Sverige som drabbats av cancer.

Vi söker nu en strategisk registerhållare och chef för denna verksamhet, vilken till stor del finansieras av Barncancerfonden och för närvarande består av fyra medarbetare.

Arbetsuppgifter

Som registerhållare och chef för registerverksamheten i det nationella kvalitetsregistret, Svenska Barncancerregistret, rapporterar du direkt till avdelningschefen för barncancerforskning. Du har övergripande ansvar för datasäkerhet, utveckling, innehåll och kvalitet i kvalitetsregistret, och för utveckling av drift och kvalitet i de olika forskningsregistren. Du har därtill övergripande ekonomi- och personalansvar för verksamheten. Tjänsten kan vara både på heltid eller på deltid beroende på den sökandes övriga åtaganden exempelvis egen klinisk verksamhet eller forskning. I tjänsten finns utrymme för tid för egen forskning med upp till 20%.

I tjänsten ingår bl.a. att:

- Ansvara för utvecklingsarbetet kring registerverksamheten i nära samarbete med den kliniska verksamheten, så att registret, oberoende av teknisk plattform, har mycket god kvalitet.

- Verka för att Svenska barncancerregistret på ett klokt sätt används för att förbättra barncancervården.

- Ge support till och vara stöd för registeranvändare, avseende både klinik, forskning och utbildning.

- Ansvara för att lagar och regler följs vid registerverksamheten.

- Vara arbetsledare för den personal vid CCEG som arbetar med registerplattformen.

- Verka för att harmonisera den tekniska plattformen för Svenska Barncancerregistret med övriga kvalitetsregister för cancer i Sverige.

- Ombesörja att de barnonkologiska verksamheterna i Sverige har möjlighet att få stöd från registret för verksamhetsuppföljning och kvalitetsutveckling.

- Ansvara för att Svenska Barncancerregistret skall vara åtkomligt för de forskningsprojekt som behöver registerdata och att de får erforderligt stöd vid registeruttag för forskning samt driva utveckling av databasstruktur för att möjliggöra nya forskningsprojekt.

Kvalifikationer

Den sökande bör vara antingen barnonkolog, barnläkare med annan inriktning, eller annan läkare med intresse av att förbättra barncancervården, alternativt epidemiolog eller högskoleutbildad med annan bakgrund med intresse för registerverksamhet och barnonkologi. Är du även disputerad inom relevant område är det starkt meriterande. Du har sannolikt erfarenhet av registerarbete inklusive hantering av personuppgifter samt erfarenhet av att leda ett utvecklingsarbete. Chefserfarenhet med ekonomi- och personalansvar är meriterande.

För att lyckas i den här rollen har du ett genuint intresse av att arbeta med och utveckla barncancerregistret. Det erfordras god samarbetsförmåga och kommunikationsförmåga för att du ska kunna samverka både med användare och med dem som ansvarar för den tekniska plattformen. Som person är du drivande, serviceinriktad, initiativrik och en duktig organisatör. Du har även förmågan att skapa dig en bra helhetsblick vid olika situationer. Du har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift, både på svenska och engelska. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.


Ansökningsförfarande
Ansökan ska göras via rekryteringssystemet Varbi.

Vid tillsvidareanställning tillämpar Karolinska Institutet 6 månaders provanställning.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ivanka Savic-Berglund, professor och forskargruppsledare
08-524 832 65
Gunnar Stenberg, SEKO
08-524 880 75
Christina Hammarstedt, OFR
08-524 860 55
Lars Ährlund-Richter, SACO
08-517 734 50
Leg. psykolog, doktorand Charlotte Willfors
08-514 527 10
Ivanka Savic Berglund, Professor
08-524 832 65
Sandra Brogårde
08-524 884 98
Mats Heyman / Docent
08-517 724 84
Jenny Juhlin / Samordnare
08-517 777 69
Désirée Gavhed
08-517 728 70

Sammanfattning

Besöksadress

Byggnad H2:00, Karolinska Universitetssjukhuset
None

Postadress

Byggnad H2:00, Karolinska Universitetssjukhuset
Stockholm, 17176

Liknande jobb


Utvecklingschef

Utvecklingschef

23 december 2024

Customer Innovation & Technical Services Manager

Customer Innovation & Technical Services Manager

19 december 2024

Change manager

Change manager

3 december 2024

18 december 2024