OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Har du erfarenhet av registratur och arkiv, och är redo för ett nästa steg? Välkommen till en av stadens största stadsdelsförvaltningar! Nu söker vi en driven och initiativtagande registrator med strategiskt öga, som vill vara med att förvalta och utveckla en modern funktion för arkiv- och informationshantering inom Södermalms Stadsdelsförvaltning.
Vi erbjuder en spännande och central roll där du kommer ha samordningsansvar för förvaltningens arkiv.
Uppdraget som registrator med samordningsansvar för arkiv
Som registrator med samordnande ansvar för arkiv tillhör du stadsdelsdirektörens stab och kansli där du planerar och genomför arbete kopplat till utveckling av processer och rutiner. Du kommer att arbeta tillsammans med en registratorskollega som också är informationssäkerhetssamordnare.
Som registrator kommer du, tillsammans med kollega i registraturet, att arbeta med löpande registratursarbete. Du kommer vara objektsspecialist för förvaltningens ärendehanteringssystem. I rollen kommer du stötta och ge råd till framförallt chefer men också till handläggare, allmänhet, andra myndigheter och externa intressenter.
I rollen ingår operativt samordningsansvar för förvaltningens arkiv där du aktivt driver nätverk med centrala roller inom arkivorganisationen, planerar och genomför kompetensutveckling om hantering av allmänna handlingar och sekretess, identifierar risker och möjligheter inom organisationen samt omvärldsbevakar på området. I nätverket ingår aktexpeditionen som hanterar personakter inom SoL, LSS och HSL samt arkivredogörare ute i verksamheterna och för förvaltningens personalarkiv.
Du har en stor inblick i förvaltningens verksamhet och du är ett viktigt operativt stöd i uppgifter som rör informationshantering och arkiv för alla våra enheter. Du kommer även att ha en viktig uppgift att samverka med motsvarande roller på andra stadsdelsförvaltningar liksom med de två stadsdelsarkivarier som koordinerar stadsdelsgemensamma frågor. Av dessa två får du stöd i arkivfrågorna då de samordnar strategiska frågor med informationshantering och arkiv för samtliga stadsdelsförvaltningar.
Din kompetens och erfarenhet
Du som söker har
- akademisk utbildning inom arkiv- och informationsvetenskap eller motsvarande arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
- erfarenhet av informationshantering, registratur och arkiv i offentlig sektor
- erfarenhet av utvecklingsarbete inom både analog och digital informationshantering och arkiv
- god förmåga att uttrycka dig välformulerat och tydligt i tal och skrift på svenska
- hög digital mognad där du aktivt har arbetat i Officepaketets olika program samt olika digitala system.
Meriterande för tjänsten är om du har
- genomfört utbildningar med fördel inom arkivområdet
- erfarenheter av dokumenthanteringssystemet Platina och Visual arkiv
- erfarenhet av gallring och leverans av personakter SoL och LSS samt hantering av HSL-akter
- tidigare arbetslivserfarenhet inom en stadsdelsförvaltning inom Stockholms stad.
Om dig
Som registrator hos oss behöver du vara mål- och resultatinriktad och se på frågor i ett brett perspektiv. Du är självgående och har förmåga att samordna och strukturera förvaltningens arbete mot uppsatta mål. Du är initiativtagande och nyfiken och får energi av att hantera många olika uppgifter samtidigt och att underlätta för andra. Eftersom arbetet innebär många kontakter, både internt och externt, sätter vi stort värde på din förmåga att kommunicera och din vilja att nätverka, ge bra stöd och god service samt skapa goda relationer.
Du behöver även trivas med att tala inför både små och stora grupper och ha förmåga att pedagogiskt förmedla budskap till olika mottagare.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet, motivation och engagemang för tjänsten.
Vi erbjuder
Vi erbjuder flexibel arbetstid, samt möjlighet till semesterväxling. Vi erbjuder även friskvårdsbidrag och möjlighet till en friskvårdstimme per vecka.
Du erbjuds att förmånligt köpa träningskort till Stockholms stads simhallar gym- och träningsanläggningar.
Läs mer om dina förmåner som anställd i Stockholms stad: https://jobba.stockholm/formaner/
Övrigt
Din arbetsplats är belägen i nybyggda lokaler på Virkesvägen i Hammarby sjöstad.
Vi hoppas att du som söker vill utvecklas tillsammans med oss. Låter det här som en tjänst och arbetsplats för dig? Varmt välkommen med din ansökan. Urval och intervjuer startar efter sista ansökningsdatum.
Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.