OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Arbetsuppgifter
Försäkringskassans upphandlingsorganisation finns i Stockholm, Sundsvall, Arvidsjaur, Östersund, Örnsköldsvik, Ystad och Umeå. Inom upphandlingsenheten arbetar 22 personer. Upphandlingsarbetet bedrivs i tre team: Team IT, Team fastighet samt Team tjänster. Upphandlingsenheten genomför upphandlingar och avrop för hela Försäkringskassan. Även ansvaret för elektronisk handel och travel management tillhör Upphandlingsenheten. Vi är i processen att införa kategoristyrning som arbetsmetod.
Du kommer att tillhöra Team tjänster och huvudsakligen genomföra anskaffningar av olika tjänster. Du deltar i kvalificerade förstudier/omvärldsanalyser och genomför upphandlingar, självständigt eller i grupp, uppföljningar samt avrop genom förnyad konkurrensutsättning. Arbetet sker i enlighet med gällande processer.
I arbetet ingår även att driva eller delta i projekt, vara rådgivare och utbildare gällande upphandlingsområdet. Du medverkar och genomför externa aktiviteter som leverantörsträffar och referensgruppsmöten. Då enheten och Försäkringskassan finns på flera platser runt om i landet sker mycket av kommunikationen via Skype.
Vi söker dig som:
• har högskoleexamen eller andra kvalifikationer som bedöms likvärdiga
• har erfarenhet av praktiskt inköps-/upphandlingsarbete eller motsvarande
• har goda kunskaper inom upphandlings- och inköpsområdet
• agerar proaktivt på eget initiativ och tar ansvar för resultat
• är serviceinriktad och van att arbeta med kunden i fokus
• är strukturerad, har gott omdöme och har en god analytisk förmåga
• har förmåga att på ett självständigt sätt arbeta konsultativt samt skapa kontakt och förtroende
• har god kommunikativ förmåga med mycket goda kunskaper i svenska och goda kunskaper i engelska
Det är meriterande om du har:
• goda kunskaper av LOU (Lagen om Offentlig Upphandling)
• erfarenhet av att upphandla tjänster
• praktisk erfarenhet av projektledning och processinriktat arbete
• erfarenhet av förhandling, uppföljning av avtal/upphandlingar och strategiskt arbete med upphandlings-/inköpsfrågor
• erfarenhet av att arbeta kategoristyrt
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
En tillsvidareanställning, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Den formella yrkesrollen är Verksamhetsspecialist. Resor kan förekomma i tjänsten. Placering för tjänsten kan vara i Stockholm, Umeå eller Östersund.
Kontakt
Rekryterande chef (för frågor om tjänsten): Catarina Wireklint, 010-111 90 36. HR-specialist (för frågor om rekryteringsprocessen): Rebecca Svanedal, 010-111 37 53, Kontaktpersoner i fackliga frågor är Saco-S: Elizabeth Lopez, 010-118 55 29, ST Marita Lantto, 010-119 52 48 och Seko: Fredrik Bruhn, 010-111 86 29.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 4 januari 2021.