OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Solna stad är en framtidsinriktad arbetsgivare som vågar satsa på nya ideer och arbetssätt.Det har resulterat i att staden under senare år hedrats med priser som Sveriges kompetenskommun, den mest företagsvänliga kommunen och Tillväxtkommun nummer ett.Vi är en av Sveriges minsta kommuner till ytan, men hem för drygt 63 000 invånare.Vår kommunala service är väl utbyggd och drivs i både kommunal och privat regi.Solna stad köper varor och tjänster för ca 600 miljoner kronor per år och Upphandlingsfunktionen ansvarar för stadens gemensamma upphandlingar, stöd och service till förvaltningarna i upphandlingar.Upphandlingsfunktionen svarar också för att stadens policy och riktlinjer för konkurrensutsättning uppdateras och är kända i organisationen.Avtalsregister och IT-stöd för upphandlingar samt stadens inköpsregler är viktiga för att säkerställa en korrekt och effektiv upphandlingsprocess.Din utmaning Ditt uppdrag som Upphandlingschef är att leda utvecklingen av stadens upphandlingsfrågor.Du kommer också ha ett arbetsgivaransvar för dina medarbetare.Ditt uppdrag ligger till stor del på det strategiska planet.Ett prioriterat område är att fortsätta det kompetenslyft inom upphandling som påbörjats med relevanta utbildningar, utifrån förändringar i LOU och stadens nya konkurrensutsättningspolicy med riktlinjer och tillämpningsanvisningar.En annan viktig utmaning är inventering och analys av vilka upphandlingsområden som kan vara lämpliga att samordna för hela verksamheten samt vilka som kan upphandlas av enskilda funktioner.Upphandlingsfunktionens kanske största utmaning är att ge ett serviceinriktat konsultativt stöd åt förvaltningarna.Du kommer tillsammans med Förvaltningschefen och övriga funktionschefer att ingå i ledningsgruppen för Kommunstyrelsens kontor.Ert gemensamma arbete syftar bland annat till att införa ett serviceinriktat arbetssätt som är effektivt för helheten och till nytta för Solna stads verksamheter.Ni ska också bidra till en flexibel organisation där var och en har huvudsakliga ansvarsområden, men samverkar för stadens bästa.Rapporterar gör du till förvaltningschefen.Du kommer ha nära samarbeten både internt och externt - med exempelvis leverantörer, entreprenörer och förvaltningschefer.Utbildning, erfarenheter och personliga egenskaper Du behöver ha högskolekompetens inom förvaltnings-/företagsekonomi med inriktning på ekonomi, juridik eller upphandling alternativt motsvarande arbetslivserfarenhet.Du ska dessutom ha gedigen erfarenhet av upphandling och förhandling av komplexa verksamheter, baserat på LOU - helt enkelt vara något av en expert inom området.Utöver detta behöver du ha erfarenhet från lednings- och utvecklingsarbete inom kommunal eller statlig verksamhet.Den erfarenheten gör att du har förståelse för och inblick i hur en politiskt målstyrd verksamhet fungerar.För att trivas i din nya roll behöver du ha ett strategiskt sinne och vara resultat- och målinriktad.Ditt ledarskap ska vara tydligt konsultativt och coachande med en serviceinriktad attityd.Din intresseanmälan med CV vill vi ha senast 2008-04-06 via www.assessio.se/rekrytering.För mer information om Solna Stad gå tillwww.solna.se