OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som Strategisk verksamhetssamordnare erbjuds du ett av Sveriges viktigaste samordningsjobb, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.
Gemensamma funktioner stöttar hela affärsverket och jobbar dagligen för att förverkliga Svenska kraftnäts gemensamma mål. Divisionen består av kommunikation, HR, rättsavdelning, inköp, säkerhet och beredskap samt fastighet och hållbarhet.
Vi behöver kreativa, innovativa förmågor med olika kompetenser
– är Du en av dem?
Om tjänsten
Divisionschefen för Gemensamma funktioner har idag som sitt närmaste stöd en assistent samt en controller och det finns nu ett behov av att utöka stödet till att bättre omfatta ett strategiskt och operativt perspektiv. Vi söker en verksamhetssamordnare som kan föra divisionens strategiska utveckling och verksamhetsstyrning framåt. Rollen innefattar huvudansvaret inom 3 områden. Du skall fungera som Strategikoordinator tillsammans med övriga strategikoordinatorer i de 3 andra divisionerna, du skall kunna ge generellt stöd inom verksamhetssamordning till din division Gemensamma funktioner samt kunna arbeta med uppdrag som går tvärfunktionellt i organisationen.
Du kommer att rapportera direkt till divisionschefen och ingå i divisionens ledningsgrupp som präglas av positiv stämning och gott samarbete. Arbetet innebär många kontaktytor inom Svenska kraftnät och du samarbetar med olika kompetenser och organisationsnivåer.
Du kommer få möjligheten att utvecklas inom Division Gemensamma funktioner och utbyta erfarenheter tillsammans med kollegor som har hög kompetens inom sina sakområden.
I rollen som Strategisk verksamhetssamordnare kommer du exempelvis arbeta med att:
• Utgöra ett konsultativt och kvalificerat stöd till divisionschefen
• Svara för förberedelserna av divisionens ledningsgruppsmöten i samverkan med divisionschefen
• Ta fram faktabaserade, analyserade, pedagogiska beslutsunderlag som utvecklar divisionens verksamhet i sin helhet
• Driva divisionsgemensamma aktiviteter och uppdrag
• Koordinera utvecklingen av divisionens strategiska plan och agera stöd till divisionens ledning, chefer och medarbetare i genomförandet av strategin
• Förvalta och utveckla de strukturer och hjälpmedel som finns för det löpande strategiska arbetet
• Säkerställa att strategiarbetet är samordnat med övriga divisioner
• Koordinera planeringen av divisionens medarbetardagar, chefsmöten och ledningsgruppskonferenser
Om dig
För att trivas i rollen ser vi att du är en resultatinriktad och självgående person med god förmåga att arbeta självständigt och van vid tvärfunktionella samarbeten. Du skall ha praktisk erfarenhet att leda förändring i större organisationer och över organisationsgränser. Då rollen innebär många kontaktytor internt ser vi att du har en hög kommunikativ förmåga och är en bra relationsskapare. Då verksamheten innefattar många olika funktioner är det också viktigt att kunna arbeta strukturerat och ha en analytisk problemlösningsförmåga.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Krav:
Vidare ser vi att du har minst en kandidatexamen inom relevant område, eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt som arbetsgivaren bedömer likvärdigt.
Du har även erfarenhet av:
• Aktuell och flerårigt arbete inom verksamhetssamordning och ledningsgrupp
• Att ha arbetat strukturerat med aktuella metoder och processer kopplat till strategiskt utvecklingsarbete
• Praktisk erfarenhet av att framgångsrikt vara med och leda förändring i större organisationer och över organisationsgränser
• Mycket god förmåga att uttrycka sig på svenska och engelska i tal och skrift
Vi ser det som meriterande om du har;
• Erfarenhet av verksamhetsstyrning- och utveckling
• Erfarenhet av arbete i verksamhetsstödjande funktioner
• Erfarenhet av arbete inom statlig verksamhet
• Erfarenhet av chefsroll
Bra att veta
• Tjänsten är placerad i Sundbyberg
• Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid
• Sista ansökningsdag 2023-09-04
• Tjänsten är en tillsvidareanställning
• I denna rekryteringsprocess tillämpas tester
I den här rekryteringen samarbetar vi med HRM Affärsutveckling. Vill du veta mer, kontakta gärna ansvariga rekryteringskonsulter Lars Anderberg, lars.anderberg@hrmab.se alt. +46 70 579 57 60 eller Albert Lundgren, albert.lundgren@hrmab.se alt. +46 70 236 36 99.
Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.
Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.
För mer information om säkerhetsprövning
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:
Lär känna oss på Svenska kraftnät