Strategisk verksamhetsutvecklare

Arbetsbeskrivning

Om jobbet

Den strategiska verksamhetsutvecklaren är en senior roll som jobbar med flera års horisont och metodövergripande inom IT området men även på taktisk nivå i uppdrag och aktiviteter som ligger mellan eller överlappande av två arbetssättsområden.

Det strategiska arbetet ligger i att förstå var organisationen är och utifrån det med aktiv omvärldsbevakning och egna erfarenheter staka ut vägen framåt på en generell nivå. Att kommunicera, entusiasmera, stödja och följa upp kring strategin är centralt i rollen.

På den taktiska nivån ansvarar rollen för att sätta arbetssätt och reda ut modellöverlapp. Det är viktigt med dialog och samarbete för att sätta ett arbetssätt, höja kvalitet och därefter ett extensivt arbete med dokumentation som fungerar med de målgrupper som finns samt ett arbete med implementation, medvetandegörande och utbildning. Rollen kommer även ha ansvar för effekthemtagning och viss förvaltning av arbetssätt. 

Dina arbetsuppgifter


• arbeta med strategiska mål samt strategisk inriktning för IT-avdelningens arbetssätt och metoder
• arbeta med koordinering mellan olika arbetssätt och metodikområden
• arbeta med effekthemtagning av pågående och avslutade arbetssättsimplementationer
• vara sakkunnig inom IT-avdelningens alla arbetssätt och därmed kunna vara workshopledare, workshopdeltagare och bollplank i verksamhetsutvecklingsfrågor med myndighetens alla avdelningar och i synnerhet IT-avdelningens enheter och sektioner.
• leda förstudier och implementationsuppdrag kopplade till IT-avdelningens verksamhetsutveckling
• omvärldsbevakning externt som ger bra input till hur arbetssätten kan vidareutvecklas, bl.a. genom nätverk med andra företag/myndigheter
• omvärldsbevakning internt tillsammans med bl.a. lösningsarkitekter, säkerhetsfunktionen och strategienheten

För att trivas hos oss… 

       ...behöver du kunna lyfta blicken, se helheten och tänkta långsiktigt. Eftersom du är vårt ansikte utåt ska du kunna representera vår verksamhet

         på ett bra sätt. Vi vill att du tar ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för våra olikheter.

Du måste ha


• minst 5 års kvalificerad arbetslivserfarenhet inom IT-området, varav 2 års erfarenhet av it-utveckling
• akademisk examen inom IT området (kandidatexamen eller högre)
• minst tre-års erfarenhet inom ledarskap antingen som chef, förvaltningsledare eller projektledare
• har god förmåga att uttrycka dig i svenska, såväl i tal som skrift samt grafiskt.

Det är meriterande om du har:


• praktisk erfarenhet av att ha drivit kulturförändringsarbete och/eller förändringsledning
• praktisk erfarenhet av att prata inför grupper och kan förmedla komplexa frågor på ett begripligt sätt 
• erfarenhet av it-verktyg/metoder, såsom lean eller Six-Sigma, agil-utveckling, EA-arkitektur,workshopledning
• certifiering inom våra IT-styrningsmodeller, exempelvis ITIL, pm3   ,Scrum, PROPS/XLPM/PPS, portföljstyrning. 

Vi vill att du


• har förmåga att arbeta självständigt och strukturerat utifrån egen planering samt är drivande inom de ansvarsområden du ges
• är systematisk och analytisk
• kan samarbeta och bidra till en positiv utveckling för en hel grupp
• har förmåga att bygga och behålla nätverk
• har integritet och gott omdöme
• är uthållig och långsiktig.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. 

Vill du veta mer?

Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Vi tillämpar normalt provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. 

Du är välkommen att kontakta

Enhetschef Conrad Granath, 010-49 56375, conrad.granath@transportstyrelsen.se,

Ansvarig för IT-avdelningens verksamhetsutvecklingsfunktion, Anders Moberg, 010 - 495 63 64, anders.moberg@transportstyrelsen.se

SACO, Maria Sahlén Eriksson, och ST, Leena Sutela, nås via vår växel 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Välkommen med din ansökan

Vi behöver din ansökan senast den 18 september 2016 märkt med referensnummer TSG 2016-2472. Du ansöker via vår webbplats och vi vill att du bifogar ditt CV och ett personligt brev. Urval och intervjuer sker löpande. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem. Vi kan komma att använda urvalstest i vår urvalsprocess.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Transportstyrelsen Norrköping
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 25 augusti 2016

Besöksadress

701 88 Örebro
None

Liknande jobb


22 november 2024

Innovationsledare

22 november 2024