Strategisk verksamhetsutvecklare

Strategisk verksamhetsutvecklare

Arbetsbeskrivning

Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Tillsammans får vi Sverige i arbete! Vill du bli en av oss?




Vilka är vi
Verksamhetsområde Lokal arbetsmarknad skapades för att få ökad kraft i uppdraget med att utforma, tillhandahålla arbetsförmedlingsservice riktat till arbetssökande och arbetsgivare, i egen eller annans regi.

Verksamhetsområdet ansvarar också för utformning, innehåll av fördjupat stöd via den regionala, lokala förmedlingsverksamheten eller upphandlade leverantörer. Avd. Stärka förutsättningar har ett strategiskt ansvar för arbetsmarknadspolitiska program, insatser som är kopplade till arbetssökande. Vi är ett stöd till den operativa verksamheten, vi planerar för, ger struktur för långsiktig utv. i strategi- och policyfrågor och tar fram styrande, stödjande dok. Avd. ansvarar för vissa regleringsbrev, samverkansfrågor med fokus på arbetssökandes behov.  Staben ansvarar för att hålla samman avd. övergripande verksamhetsplanering, utveckling, analys. Staben bereder även ärenden, frågeställningar som är verksamhetsområdesövergripande, och ibland myndighetsövergripande.

Arbetsuppgifter 
Som strategisk verksamhetsutvecklare har du ett övergripande perspektiv över hela verksamhetsområdet. Du har erfarenhet av och god förståelse för hur vi som myndighet ska tillvarata digitaliseringens möjligheter, utveckla lösningar, stöd i arbetet. Du har erfarenhet av att arbeta kunddrivet, utgår från kundens hela situation, behov. Du har hög förståelse för vår verksamhet, vilka krav som ställs på den och kan översätta detta till planer för förändring i linje med nya uppdrag, verksamhetens behov. Du har förmågan att se sammanhang och skapa synergier tillsammans med andra. I arbetet ingår att koordinera och tillsammans med andra planera, driva och följa upp utvecklingsarbete inom verksamhetsområdet, i nära samarbete med andra delar av organisationen. Du arbetar för att skapa arbetssätt gm. involvering som resulterar i konkreta resultat. Du har god förmåga att stötta verksamhetsområdets ledning i att hantera utmaningar och skapa goda förutsättningar för framgångsrik förändring inom verksamhetsområdets ansvarsområden. Arbetsuppgifterna kan växla över tid och är i huvudsak på strategisk, taktisk nivå men kan också innehålla mer operativa arbetsuppgifter.

Grundläggande kvalifikationer
 - Aktuell erfarenhet av en ledande roll med ansvar för strategiskt utvecklingsarbete, eller liknande som pågått under en sammanhängande period om minst 3 månader.

- Erfarenhet av att samordna och/eller driva projekt och/eller uppdrag

- Högskoleexamen. 180 hp (120 p enligt tidigare system) 

- Erfarenhet av att samordna och/eller driva förankrings- och förändringsledningsuppdrag i myndighet eller stora organisationer

- Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift

- Kunskap och erfarenhet av processledning av komplexa tvärfunktionella uppdrag.

Övriga meriter
- Erfarenhet och kunskap om myndighetens utvecklingsprocess.

- Mycket god förmåga till självständigt arbete inom det egna ansvarsområdet för att uppnå resultat

- Mycket god förmåga att initiera, leda och samordna arbete i partnerskap

- Mycket god förmåga till initiativtagande och ett ledarskap som stimulerar förändringsarbete

- Mycket god förmåga att arbeta mål- och resultatorienterat.

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap. Medarbetare på Arbetsförmedlingen: Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för rollen.

Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsorten är Solna eller enligt överenskommelse med placering på något av Arbetsförmedlingens kontor. I tjänsten ingår regelbundna resor. I denna tjänst erbjuder vi möjlighet att arbeta på distans upp till 49 procent på årsbasis. Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats 

https://arbetsformedlingen.se/om-oss

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2022-05-08. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg och intyg som styrker kvalifikationskraven.   När du skickar din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor.

För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår har vi svårare att göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss 

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Sammanfattning

Liknande jobb


Process Developer - Supply Chain Development

Process Developer - Supply Chain Development

29 november 2024

Process Developer - Supply Chain Development

Process Developer - Supply Chain Development

29 november 2024