OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.
Om jobbet
Anställningen är placerad i sektion Kunddriven utveckling som ansvarar för myndighetsövergripande digitaliseringsfrågor och kundfrågor. Sektionen består av ca 15 medarbetare med placering i Örebro och Norrköping.
Arbetsuppgifterna består av att stödja och vägleda myndighetens avdelningar så att vi tillsammans bidrar till att uppnå myndighetens målbild för det framtida kundmötet. Just nu arbetar vi med ett myndighetsgemensamt effektiviseringsprogram i vilket ingår att öka effektivitet genom kundfokus, digitalisering och samarbete. Vi bidrar till ökat kundfokus genom att utbilda i vårt kunddrivna arbetssätt och stödja i prioriterade utvecklingsuppdrag. Vi utvecklar en gemensam kundmötesstrategi för både digitalt och analogt kundmöte. Vi samordnar myndighetens kundundersökningar. En stor del av arbetet är inriktat på att bidra till att myndighetens olika avdelningar kan åstadkomma förändring i praktiken för att skapa värde för kunden och samhället i stort.
Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett modernt chefs- och medarbetarskap samt ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsplats som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.
Läs mer om hur det är att jobba på Transportstyrelsen
Du kommer att
• utveckla och förvalta målbilden för det framtida kundmötet
• utbilda och stödja myndighetens chefer och medarbetare i det kunddriva arbetssättet genom tjänstedesignmetodik
• sprida och förankra kundinsikter
• stödja med förändringsledning för ökat kundfokus
• följa upp och utvärdera det arbete som genomförs på andra avdelningar
• göra analyser och skriva beslutsunderlag, strategidokument och rapporter
• arbeta iterativt med olika grupperingar primärt inom myndigheten men också med andra aktörer inom offentlig och privat sektor
• bidra till sektionens utveckling och avdelningens övriga ansvarsområden.
Du måste ha
• akademisk utbildning om minst tre år inom ett för tjänsten relevant område eller annan motsvarande erfarenhet som Transportstyrelsen bedömer likvärdig
• erfarenhet av att driva strategiskt utvecklingsarbete
• erfarenhet av att arbeta med tjänstedesign
• erfarenhet av att arbeta med förändringsledning
• en väl utvecklad förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.
Det är meriterande om du också har
• samverkat och byggt nätverk, både internt och externt
• erfarenhet av agilt arbetssätt
• erfarenhet av att driva motsvarande arbetsuppgifter i annan större verksamhet.
Vi vill att du
• är flexibel, uthållig och trivs att arbeta med komplexa utmaningar
• kan ta initiativ, är nytänkande, kreativ och kan omsätta kunskaper och erfarenheter till handling och driva dina uppdrag framåt
• har ett stort intresse för att driva utveckling utifrån kundens behov
• tycker om att utbilda och stötta andra i deras utveckling
• är utåtriktad, har mod och är bekväm med att ha en ledande roll
• trivs med att samarbeta med andra kompetenser
• gillar utmaningar, har analys- och problemlösningsförmåga och strävar efter ständiga förbättringar.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Norrköping eller Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning.
Vid frågor är du välkommen att kontakta Sektionschef Charlotte Friman, 010 – 495 63 73 charlotte.friman@transportstyrelsen.se. Saco, Maria Inghamn och ST, Siv Nederman nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2022-1471. Vi behöver din ansökan senast den 13 april 2022. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest.
Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda:
Ca 1 870.
Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping.
Kort om avdelning Strategisk utveckling och förvaltning
På avdelning Strategisk utveckling och förvaltning finns en enhet som består av en stab och tre sektioner: Informationshantering, Utvärdering och analys samt Kunddriven utveckling. Vi har cirka 55 medarbetare som är placerade i Norrköping, Örebro och Borlänge.
Vårt främsta uppdrag är att skapa förutsättningar för övriga avdelningar att uppnå myndighetens mål genom att vara styrande, stödjande och samordnande. Vi ska också driva på utvecklingen inom ett antal strategiska områden, exempelvis ledningssystem och processer, kund- och digitaliseringsfrågor och informationsförvaltning.