OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du få hållbarhetsförändringar att hända på riktigt? Har du några års erfarenhet som inköpare? Vi på Scania genomgår en spännande förvandling från en traditionell lastbilstillverkare till en leverantör av kompletta hållbara transportlösningar. Inköp är en avgörande del av transformationen och Scanias framgång är beroende av att leverera produkter till rätt teknologi, kvalitet, leverans och kostnad med fokus på hållbarhet.
Inköpsavdelningen växer och nu har du möjlighet att fortsätta din inköpskarriär hos oss, på en internationell arbetsplats där innovation och hållbarhet är största fokus. Därför söker vi nya talanger inom flera segment till vår inköpsorganisation!
Att jobba som strategisk inköpare
Att jobba som erfaren/strategisk inköpare, eller som vi kallar det, Sourcing Manager, innebär att du ansvarar för inköp av produkter och komponenter inom ett specifikt segment. Exempel på våra segment;
• Powertrain & Chassis
• Cab, Electronics & Electrification
• General Purchasing
• Customized solutions
Du kommer att arbeta strategiskt och ta fram samt implementera inköpsstrategier och aktiviteter. Du jobbar tvärfunktionellt med olika kontakter på andra avdelningar inom Scania samt externt med kontakter inom Traton, Volkswagen och leverantörer.
• Förbereda och leda förhandlingar med leverantörer samt förhandla kontrakt
• Förvalta och utveckla leverantörsbasen
• Säkra kostnadsoptimeringar
• Administrativa uppgifter såsom beställa och utfärda ordrar, RFQ, uppdatera prislistor med mera.
• Hålla presentationer i olika inköpsforum
Din profil
För att trivas hos oss är du en prestigelös och lösningsorienterad lagspelare. Du har passion för affärer med förmågan att kunna upptäcka och utvärdera olika kommersiella möjligheter. Du behöver vara ansvarstagande, driven och ha en positiv inställning. Du bör även självständigt kunna planera ditt flöde för att säkerställa god leveransprecision.
Vi ser också att du har:
• Några års erfarenhet som operativ eller strategisk inköpare
• En relevant akademisk- eller yrkeshögskoleutbildning är meriterande
• Flytande kunskaper i Engelska, tal och skrift
• Meriterande om du har arbetat i en global inköpsorganisation
Scania erbjuder dig
Här får du vara ansiktet utåt för ett av branschens starkaste varumärken gentemot leverantörerna. Det är ett krävande jobb som kräver hög integritet. I gengäld får du jobba i en mångfasetterad och inkluderande organisation, både kulturellt och professionellt. Inköp sitter i aktivitetsbaserade lokaler när arbetet inte sker hemifrån. Några av Scanias förmåner är möjlighet till utveckling genom utbildning, årlig bonus och Scania Job Express (vår egna busslinje mellan Stockholm-Liljeholmen och Södertälje.
Vår rekryteringsprocess
Urval sker löpande med tester och intervjuer. Ansök senast 2022-03-27. Vi ser fram emot att få din ansökan. En bakgrundskontroll kan komma att genomföras för denna tjänst. #LI-Hybrid
Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2020 levererade vi 66 900 lastbilar, 5 200 bussar samt 11 000 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 125 miljarder kronor, varav över 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 50 000 medarbetare. Forskning och utveckling är huvudsakligen koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Latinamerika, med regionala produktcenter i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON GROUP. För mer information besök: www.scania.com.