OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem?
Vilka är vi
Inköpsavdelningen ansvarar för samtliga anskaffningar samt det kategoristyrda arbetssättet inom myndigheten där alla externa kostnader är strukturerade under inköpskategorier.
Arbetsförmedlingen arbetar med Kategoristyrning som en strategisk ansats för att förstå marknader, analysera spend och implementera nya innovativa leverantörsstrategier. Avdelningen består av två Affärsenheter och en funktion för Affärsstöd med avdelningsövergripande roller. Totalt består Inköpsavdelningen av ca 70 medarbetare. Den totala omsättningen på anskaffningar av varor och tjänster uppgår i dagsläget årligen till ca 5 miljarder kronor men med förändrad verksamhet förväntas detta öka kraftigt.
Vi söker nu två affärsdrivna Strategiska Inköpare inom området HR och Förvaltning med placeringsort Solna eller Östersund.
Arbetsuppgifter
Som Strategisk Inköpare inom Affärsområde IT och Förvaltning kommer du att planera och utföra upphandlingar samt följa upp leverantörer och avtal kring tjänster för våra interna förvaltningskategorier inom exempelvis HR, kommunikation och lokalförsörjning. Du blir engagerad i myndighetens uppdrag och en strukturerad kategoristyrd inköpsverksamhet som en strategisk partner.
Du ansvarar för:
- Ett samlat inköpsansvar inom en eller flera underkategorier
- Strategiskt inköpsarbete och komplexa upphandlingar
- Affärs- och leverantörsutveckling inom relevanta avtalsområden
- Planering och genomförande av upphandlingar
- Affärsrelaterad uppföljning av avtal och leverantörer
- Förbättringsarbete kring processer, rutiner, mallar och arbetssätt
Som Strategisk Inköpare medverkar du i kategoriarbete för att optimera affärer och möjliggöra nyttor för verksamheten. Du medverkar i planering och analys inför anskaffningsbeslut och leder arbetet för att utveckla anskaffningsstrategier och genomföra upphandlingar. Du har en nyckelroll kring affärsmässig uppföljning av avtal och leverantörer.
Kvalifikationer
- Akademisk examen inom juridik, ekonomi eller YH/KY-utbildning inom offentlig upphandling om minst 180 hp (alt. 120 p enligt tidigare system) eller annan utbildning som anses relevant för arbete. Alternativt motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt.
- Du har minst 3 års aktuell erfarenhet av offentlig upphandling, det vill säga att självständigt genomföra egna upphandlingar.
- Har goda kunskaper i det svenska språket i tal och skrift
Vidare är det meriterande är om du har:
- erfarenhet av kategoristyrt inköpsarbete
- erfarenhet av upphandling av HR-tjänster/produkter, konsulter, Facility Management, PR- eller kommunikationstjänster
- erfarenhet av upphandlingar av tekniska konsulter med ABK09/AMA
- erfarenhet att leda team eller grupper
- erfarenhet av att utveckla affärskoncept och följa upp avtal och leverantörer
- erfarenhet av arbete i TendSign
- erfarenhet av förhandling
Du har följande förmågor
- Analytisk: förmåga att snabbt sätta sig in i nya problemfrågeställningar och att strukturera ett komplext material
- Initiativtagande: du navigerar i en målstyrd verksamhet och tar eget ansvar och fokuserar på att finna lösningar
- Kreativ: konstruktiv och har förmåga att finna lösningar
- Lagspelare: kunna samarbeta prestigelöst med olika personer och grupperingar och lite av en brobyggare.
- Pedagogisk: att kunna målgruppsanpassa och kommunicera på ett effektivt och engagerande sätt.
- Flexibel: möjlighet att ställa om fokus beroende på nya prioriteringar och tänka nytt där det behövs.
- Affärsmässig och förtroendeingivande: Ser och tänker helhet i vardagen
Du är självgående, utpräglat ansvarstagande person och vi värdesätter integritet, lojalitet, samarbetsförmåga och serviceinriktning.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Vårt erbjudande
Anställningsformen är tillsvidare, heltid, med 6 månaders provanställning för dig som inte redan är anställd på myndigheten. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort Solna eller Östersund.
Vi har goda förmåner, med bra semesteravtal, flextid, möjlighet till friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Hos oss finns ett stort engagemang, alla som arbetar här vill göra en insats. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida www.arbetsformedlingen.se.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2020-12-02 märkt med Af-2020//0060 3830. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet. När du skickar din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor elektroniskt. Tester kan förekomma i rekryteringen.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.