OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsfrågor i Göteborgs Stad är samlade i en förvaltning under Nämnden för arbetsmarknad och vuxenutbildning. Det är en politiskt styrd verksamhet där nämndens uppdrag är att ha det övergripande ansvaret för kommunal vuxenutbildning, särskild utbildning för vuxna, att för hela stadens räkning anordna arbetsmarknadspolitiska åtgärder och att i övrigt ta de initiativ som behövs för att främja sysselsättningssituationen. Uppdraget är att vi tillsammans skapar förutsättningar för studier och arbete. Målet för nämnden är en stad där människor jobbar och försörjer sig själva, att bidra till att Göteborg är en företags- och tillväxtvänlig stad, att de upphandlingar som genomförs skapar mervärde för göteborgarna och att bidra till att Göteborgs Stad är en attraktiv arbetsgivare med goda arbetsvillkor.
Förvaltningens två stora avdelningar är Arbetsmarknadsavdelningen och Vuxenutbildningsavdelningen. Till det finns stödavdelningarna Ledningsstab, HR och kansli, Ekonomi och inköp samt Kommunikation och IT. Tillsammans är vi ca 250 medarbetare.
ARBETSUPPGIFTER
På enheten för Antagning och information arbetar 7 studie- och yrkesinformatörer med att besvara göteborgares frågor om SFI och Komvux och guidar dem på sin väg mot studier inom vuxenutbildningen på väg mot ett arbete. Arbetet sker i nära samarbete med bland annat förvaltningens studie- och yrkesvägledare, pedagoger, antagningshandläggare, rektorer och kuratorer. Du har kontakt med göteborgare både genom telefon, mail och personliga möten.
De göteborgare vi möter har olika behov av stöd från oss och det är viktigt att ha ett jämlikt och jämställt bemötande och en medvetenhet om olika behov som kan finnas i målgruppen.
KVALIFIKATIONER
Du som söker ska ha en gymnasieexamen eller motsvarande och du ska ha arbetat i offentlig förvaltning sedan tidigare. Du ska även ha erfarenhet av att arbetat i administrativa system därtill ska du ha god kunskap om det svenska utbildningssystemet och arbetsmarknadsfrågor.
Vi tror att du har yrkeslivserfarenhet inom kundsupport eller service. Du har mycket goda kunskaper i svenska och goda kunskaper i engelska. Du behöver även ha kunskap om Officepaketet.
Det är meriterande med erfarenhet av arbete med människor från olika kulturer. Skulle du även ha en utbildning inom kommunikation, beteendevetenskap eller service ser vi även det som meriterande.
Du ser vikten av service och du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och du anstränger dig för att framföra lösningar. Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Du arbetar effektivt under stress, kan balansera olika krav och behåller lugnet i svåra situationer.
I rollen som studie- och yrkesinformatör är det viktigt att du visar respekt och hänsyn för dem du möter. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet.
ÖVRIGT
Arbetsmarknad och vuxenutbildning erbjuder en arbetsplats i kontinuerlig utveckling. Vi arbetar för en hälsofrämjande och god arbetsmiljö och erbjuder bland annat flexibel arbetstid, friskvård och cykelförmåner. För oss är mångfald som en styrka i vårt gemensamma uppdrag.
Vi rekryterar utifrån en kompetensbaserad rekryteringsprocess för att säkerställa en rättvis och jämlik rekrytering.
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och undanber oss därför ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.