OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker efter dig som har erfarenhet av studie och yrkesvägledning och som kanske är sugen att prova på något nytt under vårterminen 2022. Vår nuvarande studie och yrkesvägledare ska vara tjänstledig för studier under våren.
Vi är en enhet på ca 100 elever, varav 40 elever tillhör gymnasiesärskolan resterande är elever som går på introduktionsprogram.
I uppdraget ingår det att vägleda och stötta våra elever till vidare studier, praktik eller arbete.
Du behöver kunna bemöta våra elever utifrån de behov de har både studiemässigt och socialt. Bra om du har erfarenhet att arbeta med ungdomar som har en IF eller tidigare har mött elever med olika funktionsvariationer så som AST/ADD eller ADHD.
Både gymnasiesärskolan och introduktionsprogrammen erbjuder studier och APL och just nu erbjuder vi handel och barn och fritid som inriktning.
Dessa uppgifter kommer att vara fokus under vikariatet.
-
Kontakter med grundsärskolor/grundskolor ang provapå
-
Hjälpa elever med gymnasieansökan (enskilt stöd i form av studiebesök, boka in provapå-dag, genomföra fortsatta vägledningssamtal, genomföra ansökningar, initiera vilka som ska ha blanketter (bilagor)
-
Hjälpa elever att förbereda sig inför, besöka och ansöka till folkhögskola och komvux.
-
Ha vägledningssamtal med elever som funderar över framtiden
-
Bistå i utslussarbetet med elever på både gymnasiesärskolan och individuellt alternativ (som ska mot jobb/Arbetsförmedlingen osv).
Tjänsten är en 60% vikariat under våren 2022. Månadslön enligt överenskommelse
Stadsmissionens skolstiftelse är en idéburen organisation som driver gymnasieutbildning på Grillska gymnasiet och Grillska gymnasiesärskolan och vuxenutbildning på Stadsmissionens folkhögskola och Stadsmissionens yrkeshögskola. Med cirka 3000 studerande är vi en av Sveriges största idéburna skolaktörer.
Stiftelsen arbetar efter en pedagogisk modell med gemensamma aktiviteter och arbetssätt. Det innebär bland annat att våra utbildningar präglas av samhällsengagemang, entreprenörskap och hälsa och har en tydlig verklighetsanknytning.
Att vara idéburen innebär framför allt att vi inte styrs av några andra intressen än vår idé - att utbildning gör skillnad. Gymnasieskolorna är friskolor som drivs i stiftelseform, vilket innebär att det inte finns någon ägare som tar ut vinst. Eventuellt överskott går till utveckling av verksamheten.
Stiftelsegrundaren Stockholms stadsmission har drivit utbildning redan 1857 och vi delar samma grundläggande, humana människosyn och värdegrund.
Genom utbildning kan vi förebygga utanförskap och stärka individens tro på sig själv och sin egen förmåga och arbeta mot vår vision om en skola för ett mänskligare samhälle.