OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till en ung kommun i utveckling med unga medborgare. Hos oss får du arbeta med något av det mest värdefulla som finns, att hjälpa våra kunder till en rikare vardag med mer kunskap.
Tillväxtavdelningen ingår i Samhällsbyggnad- och Tillväxtsektorn; en spännande organisation för att framgångsrikt utveckla ett hållbart Värmdö. Tillväxtavdelningen består av fyra enheter; Arbetsmarknad- och Integrationsenheten, Komvux Värmdö, Vuxenutbildningsenheten samt Näringsliv- och besöksnäringsenheten. Tjänsten är placerad i Arbetsmarknadsgruppen som består av fyra medarbetare och en enhetschef.
Rollen som studie- och yrkesvägledare i arbetsmarknadsgruppen innebär att du ingår i ett team av medarbetare som arbetar med olika former av arbetsmarknadsinsatser, i kombination med utbildning. Arbetssätten och innehållet är varierande och kreativt, med deltagaren i centrum och med fokus på enhetens uppdrag. Du kommer bland annat att arbeta med vägledningssamtal och att upprätta individuella handlings-/studieplaner. Du kommer ha nära samarbete med enhetens flyktingmottagning, Arbetsförmedlingen och enheter inom Socialtjänsten samt näringslivet. I rollen ingår också att tillsammans med gruppen utveckla och vidareutveckla enhetens arbetssätt och metodik.
Vi söker dig som är examinerad studie- och yrkesvägledare och har erfarenhet av att arbeta med arbetsmarknadsinsatser. Du har goda kunskaper om arbetsmarknaden, samt om hur samhälle, utbildning och arbetsliv fungerar. Du har också kunskaper i beteendevetenskap. Du är intresserad av arbetsmarknads- och utbildningsfrågor samt har en god förmåga och erfarenhet av att arbeta motiverande med människor med varierande ursprung och bakgrund.
Särskild vikt läggs vid förståelse och insikt om människors karriärmönster och hur du som vägledare kan hjälpa människor att hantera frågor och funderingar kring val av utbildning, yrke och karriär.
Du ska kunna arbeta självständigt och ta egna initiativ inom ditt arbetsområde. Du har god social kompetens och vana att samarbeta med andra. Du har även god förmåga att administrera, organisera och analysera ditt och gruppens arbete. Du är van att arbeta i olika verksamhetssystem och har goda kunskaper i Officepaketet. Du pratar och skriver svenska flytande, och har goda språkkunskaper i engelska.
Vid sidan av kraven på kompetens och erfarenhet lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person är du glad, noggrann, självständig, resultatinriktad, handlingskraftig samt ser möjligheter snarare än hinder.
I Värmdö kommun erbjuder vi ett generöst friskvårdsbidrag, personalstöd, semesterväxling till extra lediga dagar och mycket mer. Vi arbetar även aktivt för att skapa hälsofrämjande arbetsplatser med en god arbetsmiljö och tillämpar rökfri arbetstid.
Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund, livserfarenhet och könsidentitet till tjänsten.
Anställningen omfattar heltid och är en tillsvidareanställning med start den 1 januari 2018.
Ansökan
Du söker tjänsten via www.varmdo.se/ledigajobb. Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden. Välkommen med din ansökan senast den 10 oktober 2017.
Vill du veta mer är du välkommen att kontakta Lisa Roos, Rektor/enhetschef för Vuxenutbildningsenheten och ansvarig för arbetsmarknadsenheten, 08-570 485 43, eller Sandra von Euler Letsch, enhetschef Arbetsmarknad- och Integration, 08-570 470 89. Kontaktuppgifter till arbetstagarorganisationerna hittar du på https://www.varmdo.se/fackligaorganisationer
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Värmdö är en förtrollande vacker plats i förändring där modiga medarbetare får saker gjorda. Genom tillit, handlingskraft och öppenhet, får våra medarbetare möjlighet att göra livet bättre för invånarna. I Värmdö ska varje medarbetare uppnå frihet att växa, frihet att välja väg, frihet att göra skillnad. Värmdö. Möt friheten.