OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Enheten Vägledning och antagning är en enhet som hanterar all studie och yrkesvägledning och antagning inom utbildning för vuxna i Kristianstad kommun. Det är en enhet som bildats då det tidigare funnits olika organisationer för funktionerna. Arbetet utgår från VLC och arbetsuppgifterna varierar beroende på uppdrag. Du får arbeta i team med flera vägledare som har många års erfarenheter där kompetenshöjande aktiviteter prioriteras för att utvecklas. Visionen är ett bra bemötande och skapa möjligheter till genomtänkta val och beslut att nå sina individuella mål för våra medborgare. Goda möjligheter att utvecklas med oss finns.
ARBETSUPPGIFTER
Som studie- och yrkesvägledare på vägledningscentrum erbjuder du vägledning inom utbildning för vuxna i Kristianstad kommun men också vägledningssamtal samt utbildningsinformation såväl enskilt som i grupp. Du hjälper till med ansökningar till olika utbildningar som till exempel Komvux, Yrkesvux, SFI, lärlingsutbildning samt högskolor och yrkeshögskola och informerar om CSN.
Valideringsarbete med kartläggning av betyg och yrkeskompetenser ingår också i dina arbetsuppgifter och du har även kontakt med och följa upp elever inom våra utbildningar. Du upprättar individuella studieplaner och genomför gruppvägledningar och har kartläggningssamtal.
I din roll samverkar du med Arbetsförmedlingen, olika utbildningsanordnare, näringsliv, vägledningsnätverk i Skåne Nordost med mera. Du deltar i utvecklingsarbete inom verksamheten.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har studie- och yrkesvägledarexamen. Det är meriterande om du har erfarenhet av vuxenutbildning samt har god kännedom om arbetsmarknadsfrågor. Vidare är det en fördel om du har erfarenhet av yrkesutbildningar, vuxna som står utanför arbetsmarknaden och människor från andra kulturer. Har du yrkeserfarenhet från något annat yrke är även det en merit.
Du har en god administrativ förmåga. Arbetet kräver dokumentation och presentationer i olika datorprogram, så goda IT-kunskaper och goda kunskaper i Officepaket är en självklarhet. Att söka och surfa på internet med säkerhet är också viktigt. Har du kunskap och erfarenhet av arbete med medier och hemsidor är det meriterande liksom kunskaper i verksamhetssystem såsom Procapita/Tieto education.
Eftersom kommunikation och dokumentation ingår i dina arbetsuppgifter krävs god svenska i tal och skrift och det är meriterande om du kan kommunicera på god engelska och/eller har andra språkkunskaper. Du har förmåga att vägleda individuellt och att tala inför grupp är för dig en självklarhet.
Som person skall du ha förmåga till såväl självständigt arbete som samarbete. Med verksamhetens mål i fokus tar du dig an arbetet med kreativitet, flexibilitet och engagemang. Förändringar och utveckling av verksamheten pågår kontinuerligt vilket kräver att du är öppen för nya angreppssätt. Du möter alla människor på ett professionellt och personligt sätt.
När du erbjudits anställning krävs ett utdrag ur polisens belastningsregister enligt bestämmelser i 2 kap. 31-33 §§ skollagen.
ÖVRIGT
Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.
I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.
Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.
Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.