OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Värnamo kommun ligger mitt i Småland, där E4 möter väg 27, i en tillväxtregion med Gnosjöanda och hög sysselsättning. Som medarbetare hos oss arbetar du med människan i fokus och skapar en värdefull arbetsdag, som ger värde för såväl dig som för medborgarna.
Beskrivning
Du kommer att tillhöra Enheten för flerspråkighet och du kommer att ingå i arbetslag som ger förutsättningar för kollegialt lärande och samarbete.
I Värnamo kommun arbetar studiehandledare med nyanlända och flerspråkiga eleverna i den ordinarie klassen och i nära samarbete med ämneslärare.
Arbetsuppgifter
Din roll som studiehandledare:
- Att vara en brobyggare mellan elevens modersmål, det svenska språket och skolämnen!
- Stödja eleven och lärare för att flerspråkiga eleven ska nå de kunskapskrav som minst ska uppnås i ett eller flera ämnen.
- Diskutera och tydliggöra för lärare om elevens språk- och kunskapsutveckling och psykosociala tillstånd.
- Samarbeta med övriga skolpersonal.
- Ha en pedagogisk roll och inte är en översättare.
- Uppmuntra och motivera eleverna i deras lärande.
Ditt ansvar som studiehandledare:
- Kom överens om kommunikationskanaler med ämneslärare
- Efterfråga planering och material för studiehandledningen
- Läsa aktuell kursplan inför aktuellt ämnesområde
- Känna till kunskapskraven och planeringen för arbetsområdet
- Förbereda sig inför respektive undervisningstillfälle
- Kommunicera elevens kunskap och behov, tex. brist på studieteknik med ansvarig ämneslärare
- Efterfråga åtgärdsprogram, särskilda anpassningar och/eller andra bedömningsmaterial
- Följa upp studiehandledningen tillsammans med ämneslärare
Kvalifikationer
- Behärska modersmålet - Elevens modersmål eller det skolspråk eleven tidigare har undervisats på samt ha kännedom om det skolsystemet som eleven har gått i.
- Ha en utvecklad språklig medvetenhet - för att kunna reflektera över modersmålet i relation till undervisningsspråket. Hen behöver också behärska centrala ord och begrepp i ämnet på både modersmålet och på svenska.
- Vara pedagogisk kunnig - Hen behöver vara didaktiskt medveten och kunna tillämpa olika pedagogiska arbetsmetoder. Hen behöver också sätta sig in i hur ämnesundervisningen går till i svenska skolan både generellt och för den individuella eleven.
- Vara förtrogen med svensk skola – Ha god kännedom om det svenska skolsystem och vilka ramar som gäller för den skolform hen verkar i. Är insatt i läroplan, kurs- eller ämnesplaner och har goda kunskaper om individinriktade stödinsatser.
- Vara målfokuserad – behöver veta vilka mål eleven ska utvecklas mot och vilka betygs- eller bedömningskriterier som minst ska uppfyllas. Utifrån dessa mål och krav planerar hen tillsammans med ämnesläraren och eleven. Studiehandledaren behöver även känna till vilka förkunskaper som krävs för att eleven ska förstå ett visst avsnitt i ämnet.
- Vara ämneskunnig - Det är önskvärt att studiehandledaren har kunskaper i de ämnen hen ska studiehandleda i.
- Källan: https://www.skolverket.se/publikationsserier/ovrigt-material/2023/studiehandledning-pa-modersmalet---att-stodja-kunskapsutvecklingen-hos-flersprakiga-elever
- Kom överens om kommunikationskanaler förtydliga skolans mål och förhållningssätt och hur svenska skolan ser ut som det gör,tex. kunskapssyn i läroplan, betygssystemet, formativ bedömning, vikten av alla ämnen, regler som gäller i skolan.
Villkor
Urval och intervjuer sker fortlöpande. Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut tas.
I Värnamo kommun annonseras alla tillsvidareanställningar på heltid. Om du i stället önskar deltid och verksamheten kan tillgodose en lägre sysselsättningsgrad är det givetvis en möjlighet.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänstetillsättning.