OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill göra nytta för dem vi är till för! Växjö kommun är Kronobergs största arbetsgivare som varje dag, året runt, arbetar för våra invånare, företag och besökare. Tillsammans skapar vi en hållbar morgondag och en attraktiv kommun att bo, leva och verka i – idag och i framtiden. Det innebär ett arbete där vi utmanar oss att tänka nytt, lära och utvecklas med varandra. Vill du vara en del i ett stort sammanhang där du får vara med och göra skillnad på riktigt? Välkommen till oss på Växjö kommun!
ARBETSUPPGIFTER
Utbildningsförvaltningen söker dig som vill vara en del av vårt nya team som kommer att arbeta med kompetensutveckling och mottagning av nyanlända elever i det flerspråkiga klassrummet med inriktning grundskolan åk F-6.
Inom uppdraget handleder du, tillsammans med ett team, elever, lärare, arbetslag eller andra professioner kring undervisningen av flerspråkiga elever. Arbetsuppgifter kommer beröra klassrumsmiljö, bemötande av nyanlända elever, digitala hjälpmedel, lektionsdesign och studieteknik samt tillgänglighet i det flerspråkiga klassrummet utifrån ett interkulturellt förhållningssätt.
Vi arbetar i ett team med olika kompetenser så som lärare i SVA, studiehandledare och erfaren klasslärare. Uppdrag fördelas i teamet veckovis och handledningen sker ute på skolor inom hela kommunen.
Teamet utgår från Språk- och kompetenscentrum som har sina lokaler på Storgatan 52B.
Språk- och kompetenscenter är en enhet med ca 60 medarbetare och som ansvarar för mottagning av nyanlända elever, modersmålsundervisning och studiehandledning i Växjö kommun. Enheten har också ett kompetensutvecklingsuppdrag inom flerspråkighet riktat mot hela utbildningsförvaltningen från förskola till gymnasium. Det råder ett tätt samarbete mellan de olika professionerna på SKC där vi tillsammans skapar förutsättningar för ökad motivation och måluppfyllelse hos flerspråkiga elever.
Anställningen är en projektanställning under 2023 på 80%.
KVALIFIKATIONER
Du har lätt för att samarbeta, är nyfiken och har ett stort lösningsfokus. Då arbetsuppgifterna varierar både innehållsmässigt och geografiskt behöver du vara flexibel och mobil, tycka om att möta nya platser och människor samtidigt som du har lätt för att skapa nya relationer.
Du har svensk gymnasiexamen och erfarenhet av att arbeta som studiehandledare i grundskolan.
Du har goda digitala kunskaper och är bekväm med att arbeta med digitala hjälpmedel i klassrummet.
Du har erfarenhet av att möta elever från olika delar av världen och använder dig av ett interkulturellt förhållningssätt.
Eftergymnasial utbildning inom det pedagogiska området är meriterande.
Tjänsten kräver B-körkort.
Vi ser gärna att du har erfarenhet av liknande arbetsuppgifter.
ÖVRIGT
Växjö kommuns anställda ska spegla den mångfald som finns i kommunen. Vi välkomnar sökande oberoende av till exempel ålder, kön och etnicitet.
Det kan bli aktuellt med löpande intervjuer så skicka gärna din ansökan så snart som möjligt.
Ansökan sker enbart via Offentliga jobbs rekryteringsverktyg (www.offentligajobb.se).
Medtag utbildningsbevis och eventuell yrkeslegitimation vid intervju. För att bli aktuell för anställning behöver du visa två utdrag från belastningsregistret innan du anställs. Beställning av utdrag ur belastningsregistret kan göras på https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ och du ska använda dels det som heter Arbete inom skola eller förskola (442.5) samt Kontroll av egna uppgifter i belastningsregistret (442.3).
För interna kandidater kan det bli aktuellt med annat tillträdesdatum. För mer information se Beslut gällande tidpunkt för byte av enhet vid rekrytering av intern kandidat inom utbildningsförvaltningen på intranätet.
Läs mer om vad som händer i våra skolor/förskolor på https://pedagog.vaxjo.se.
Till bemannings- och rekryteringsföretag eller till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare annonser.