OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
vid Institutionen för slaviska och baltiska språk, finska, nederländska och tyska. Sista ansökningsdag: 2022-06-16.
Institutionen för slaviska och baltiska språk, finska nederländska och tyska har ca 55 anställda och ca 1500 studenter per läsår. Den administrativa personalen består av ca ett tiotal personer, vilka arbetar med verksamhetsstöd vad gäller bl.a. studieadministration, ekonomi- och personalfrågor, verksamhetsplanering, it, hemsida mm, varav studieadministration är den största delen.
Vid institutionen ges utbildning på grundnivå och avancerad nivå i 9 språk. I de olika språken bedrivs också forskning inom en rad olika områden. Våra språk ger oss en stark internationell profil och vi söker nu en administratör som ska arbeta både med studievägledning och med våra internationella utbyten, men även med studieadministration, främst inom ämnet tyska.
Arbetsuppgifter
Som studievägledare/internationell koordinator vid Institutionen för slaviska och baltiska språk, finska, nederländska och tyska arbetar du med studievägledning av institutionens studenter och koordinerar det internationella studentutbytet.
I rollen som studievägledare förväntas du vägleda studenterna, såväl enskilt som i grupp, till väl grundade beslut rörande studier och karriär. Tillsammans med lärare och berörda studierektorer utarbetar du rutiner för studenter som möter svårigheter i sina studier. Vidare arbetar du med stöd till studenter med särskilda behov, vilket främst innefattar kontakt med de studenter som har en dokumenterad varaktig funktionsvariation kring de stödåtgärder som beviljats från den centrala avdelningen för särskilt pedagogiskt stöd. Du kommer därutöver att vara institutionens kontaktperson för studentinflytande gentemot Studentkåren.
I rollen som internationell koordinator kommer du att arbeta med in- och utresande studenter, främst via Erasmus, och administrationen kring detta. En viktig del av uppdraget är att utveckla vårt arbete med internationella studieutbyten, att etablera nya utbytesprojekt samt att öka andelen utresande studenter.
Du kommer också att ha vissa administrativa arbetsuppgifter såsom studieadministration, främst för ämnet tyska men även andra språk kan förekomma, arbete med kursvärderingar, skapa kurssidor i Athena, arkivering mm. Arbete med schemaläggning, hemsidan och annat informationsmaterial kan även ingå i arbetsuppgifterna liksom arrangemang av Öppet hus.
I arbetet ingår också att utveckla kontakter med arbetsmarknaden, kontinuerligt hålla dig uppdaterad med förändringar på arbetsmarknaden samt följa utvecklingen inom utbildningsområdet. Du förväntas även att delta i nätverk och arbetsgrupper inom studievägledning, internationell koordinering och att samverka med studentorganisationer. I arbetet ingår också att hålla kontakt med våra alumni.
Du kommer att arbeta i nära samarbete med ämnenas studierektorer och lärare och studieadministratörer. En viktig uppgift är kommunikationen med våra studenter som sköts genom e-post, telefon samt genom personliga besök på studentexpeditionen. Mycket kommunikation sker även via Zoom.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en relevant akademisk examen, gärna på masternivå. Vi lägger vikt vid erfarenhet av studievägledning och/eller internationellt koordinatorskap vid lärosäte eller annat utbildningsområde. Annan arbetslivserfarenhet från universitet/högskola som är relevant för anställningen enligt de ovan beskrivna uppgifterna är meriterande. Kunskaper rörande studier i högre utbildning, regler för behörighet och urval samt god kunskap om arbetsmarknaden är ett krav. Studier i något av våra huvudområden är meriterande, liksom kunskap om universitetets övriga utbildningsutbud och förvaltning. Vi ser gärna att du har god kännedom om de system vi arbetar i: Ladok, TimeEdit, Athena, SISU, NyA och Polopoly.
Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper. Du ska vara noggrann och ha en god förmåga att strukturera och organisera ditt arbete, vara drivande och arbeta självständigt i ditt dagliga arbete samtidigt som du kommer att arbeta i team med våra andra administratörer, ämnesstudievägledare och studierektorer.
Anställningen ställer därför även krav på flexibilitet, stresstålighet och god samarbetsförmåga. Du bör också ha ett serviceinriktat förhållningssätt samt en god kommunikativ förmåga. Arbetet innebär kontakt med både svenska och utländska studenter, och det är därför ett krav att du kan uttrycka dig väl, både muntligt och skriftligt, på svenska och engelska. Kunskaper i tyska samt något ytterligare av institutionens språk är meriterande.
Anställningsvillkor
Anställningen är tidsbegränsad till och med den 31 maj 2023 och avser 70-75 %. Stockholms universitet tillämpar individuell lönesättning, ange därför gärna löneanspråk. Tillträde 8 augusti 2022 eller efter överenskommelse.
Stockholms universitet strävar efter att vara en arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.
Kontakt
Närmare information om anställningen lämnas av admininstrativ chef, Torun Gille West, tfn 0816 35 18, torun.gille@tyska.su.se, eller av koordinerande studierektor Anna Callenholm, tfn 08-16 35 14, anna.callenholm@tyska.su.se.
Fackliga företrädare
Ingrid Lander (Saco-S), tfn 0708-16 26 64, saco@saco.su.se, Alejandra Pizarro Carrasco (Fackförbundet ST/Lärarförbundet), tfn 08-16 34 89, alejandra@st.su.se, samt seko@seko.su.se (SEKO).
Ansökan
Du söker anställningen via Stockholms universitets rekryteringssystem. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.
Bifoga endast personligt brev och CV. Kopior på betyg och intyg tar du med vid en eventuell intervju.
Anvisningar för sökande finns på webbsidan: att söka en anställning.
Välkommen med din ansökan!
Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.