OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
ARBETSUPPGIFTER
Som styrkeledare är du arbetsgivarföreträdare och ansvarig för en grupp bestående av fyra brandmän. Du är direkt underställd enhetens enhetschef och är en del i avdelningens styrkeledargrupp, på i nuläget, 15 personer. I styrkeledargruppen samarbetar du med övriga medarbetare i samma roll i olika frågor och har goda möjligheter till erfarenhetsutbyte. Ditt ansvar omfattar personal- och verksamhetsansvar för din grupps medarbetare och arbete. Du planerar och prioriterar arbetet för en effektiv verksamhet med hög kvalitet. Ett av dina viktigaste uppdrag är att skapa förutsättningar för en god arbetsmiljö där alla medarbetare trivs, utvecklas och mår bra.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har godkänd utbildning Skydd mot olyckor kompletterad med ledningskurs styrkeledare eller räddningsledning A alternativt har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du ska ha körkort med lägst C-behörighet och är simkunnig motsvarande kraven för utbildningen Skydd mot olyckor. För att kunna bli anställd ska du också bli godkänd för rök- och kemdykning samt klättring med stor nivåskillnad enligt AFS 2019:3.
Vi ser gärna att du har genomgått ledningskurs insatsledare eller räddningsledning B och har tidigare erfarenhet från arbete som styrkeledare eller annan arbetsledande befattning. Har du genomgått tillsynsutbildningar i MSB:s regi är det också positivt. Även ändra utbildningar inom ledarskap ses som meriterande för rollen.
Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som styrkeledare har du en god förmåga att leda medarbetare samt att driva och utveckla verksamhet. Det är av stor vikt att du har förmåga att arbeta på ett strukturerat sätt och kan planera, prioritera och organisera arbetet på ett effektivt sätt. Rollen som styrkeledare kräver att du har en helhetsförståelse för den verksamhet som bedrivs, har ett gott omdöme samt ser till organisationens bästa i agerande och beslutsfattande. Du har god kommunikation och har god förmåga att förmedla beslut och bakgrund till beslut till dina medarbetare. Som ledare har du ett gott omdöme och ett förhållningssätt som uppmuntrar till utveckling för både organisation och på individnivå. Du har förmågan att se och tillvarata olikheter hos medarbetare och ser värdet i att arbeta för en inkluderande arbetsplats. Stor vikt kommer läggas vid dina personliga egenskaper samt lämplighet för rollen.
Du ska också kunna uttrycka dig korrekt i tal och skrift på svenska och har lätt för att arbeta med datorer och olika IT-system.