Arbetsbeskrivning
Med internationella relationer och affärer i fokus har du nu möjlighet att bli del av Ekman & Co – ett handelshus med lång historia och stor kompetens inom handel av skogsprodukter. Som Super User kommer du arbeta i en supporterande roll gentemot interna medarbetare gällande interna system och affärsprocesser.
Ekman & Co AB är en världsledande marknadsförings- och försäljningsorganisation vars fokus är den globala skogsindustrin. Sedan starten år 1802 erbjuder Ekman ett brett utbud av tjänster för sina globala kunder och leverantörer genom bland annat försäljning, marknadsföring, försäkring, riskhantering och logistik. Varje år hanterar Ekman ungefär fyra miljoner ton skogsprodukter åt sina affärspartners i över 100 länder. Genom kompetent och motiverad personal har Ekman skapat sig ett starkt anseende som kännetecknas av pålitlighet, kompetens och service. Likaså har bolaget ett mycket gott rykte som arbetsgivare, där hjälpsamhet och frihet under ansvar genomsyrar verksamheten. Läs mer om bolaget på Ekmans hemsida.
Idag arbetar drygt 300 personer på Ekman, uppdelade på omkring 40 kontor med global spridning, varav 60 personer i Göteborg. Du kommer ingå i IT-teamet som består av totalt 9 medarbetare.
Som handelshus arbetar Ekman med stort fokus på utveckling och på att förbättra processer och system kring affären. Effektivisering står högt på agendan. En viktig fråga är också medarbetarnas möjligheter att lära och utvecklas inom bolaget.
Det finns nu en chans att bli en del IS/IT avdelningen. Behovet av en ny kollega grundar sig i ett planerat föräldravikariat under ca ett års tid. Uppdraget inleds med en gedigen introduktion och överlämning där du får lära dig affärssystemet inklusive dess stödjande processer samt andra system och processer som ingår i rollen.
Om rollen
I rollen som Super User kommer dina främsta arbetsuppgifter vara att supportera företagets affärssystem. Du blir bryggan mellan användarna, affärssystemet och affären. Du kommer även att arbeta med andra interna system, processer och flöden så som exempelvis intranätet.
Mycket tid spenderas ihop med användarna för att förstå deras behov och hur affären fungerar. Andra huvuduppgifter kommer att vara utbildning av nya och befintliga användare. Du kommer även att arbeta med kvalitetssäkring och administration av data. Tjänsten kommer att innebära både en hög nivå av intern och extern kommunikation. Det kan förekomma resor i arbetet. Du kommer att rapportera direkt till CIO.
Exempel på arbetsuppgifter:
Supportera användare
Vara länk mellan användare och systemleverantör
Utbilda användare
Utveckla interna processer
Administrera data
Vi söker dig som
Har erfarenhet av kundservice, arbetsflöden och processer, exempelvis som säljsupport, orderadministratör, kundservicemedarbetare eller Super User
Besitter ett stort systemintresse samt förståelse för flöden och processer
Besitter kunskap i Microsoft 365
Kommunicerar obehindrat på svenska och engelska, både i tal och skrift
Om du har tidigare arbetslivserfarenhet av ett handelshus är det meriterande.
För att passa i rollen som Super User är det av yttersta vikt att du är strukturerad och analytiskt lagd med god förmåga att förstå flöden, orsak och verkan. Du tar stort ansvar för ditt arbete och arbetar målinriktat med att slutföra det du åtar dig. Du besitter även en hög servicekänsla och bemöter såväl kollegor som leverantörer med en positiv inställning och energi. Detta innefattar även en god förmåga att lyssna och kommunicera. Vidare är du en person som trivs med att arbeta i team och bygga nätverk.
Då detta är en supporterande roll krävs din närvaro på kontoret, därmed finns ej möjlighet till arbete hemifrån (ej hybrid/remote).
Om anställningen
Detta är ett konsultuppdrag med anställning hos OIO. Behovet av en ny kollega grundar sig i ett planerat föräldravikariat under ca ett års tid.
Omfattning: Heltid, kontorstider
Start: Omgående med hänsyn till uppsägningstid
Placering: Polhemsplatsen 5, Göteborg
Kom ihåg att vara snabb med din ansökan då vi gör löpande urval av kandidater och att annonsen kan stängs ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals och intervjufasen.
Om OIO
Vår passion är att hjälpa dig till rätt roll och arbetsplats. Vi är samtidigt medvetna om att du är kräsen och väljer med omsorg inför nästa karriärsteg, det skulle vi också göra. Därför arbetar vi dedikerat i rekryteringsprocessen för att lära känna dig och dina ambitioner. Vi tror nämligen att människor på rätt plats har större chans att nå sin fulla potential. Genom schyssta, okrångliga anställningsvillkor samt ett närvarande ledarskap arbetar vi därefter aktivt med ditt engagemang och din utveckling. På så vis strävar vi efter att bli en självklar karriärpartner för dig. We are as picky as you are.