Supply Chain Manager

Arbetsbeskrivning

På Saab blickar vi ständigt framåt och utmanar gränserna för vad som är tekniskt möjligt. Vi samarbetar med kollegor runt om i världen som alla delar vår utmaning – att göra världen till en säkrare plats.

Vad du blir en del av
Aeronautics, ett affärsområde inom Saab, erbjuder flygrelaterade delsystem, obemannade flygsystem, flygplansstruktur och service till försvarskunder och civil flygindustri över hela världen. Aeronautics ansvarar också för utveckling, produktion, marknadsföring, försäljning och support av Gripensystemet.
Området Supply Chain Management ansvarar för avdelningen Produktions behov av upphandling, logistikutveckling samt leverantörsstyrning. Detta inkluderar att identifiera och utveckla materialstyrningsprinciper. 
Inom ansvarsområdet ligger även att förråds¬hålla förbrukningsmaterial, verktyg, artiklar ingående i produktion, servicecenter för kalibrering, hantering/kontroll av allt ankommande och avgående gods. Verksamheten ansvarar även för att upphandla och kravställa det interna materialflödet med därtill hörande utrustning. 
Rollen som Supply Chain Manager, som är uppdelad och differentierad i flera nivåer innebär följande:
 Nivå 1Hantera avvikelser utifrån ett dagligt styrnings perspektivOmedelbara och korrigerande åtgärder m a p produktkvalitet och leveransprestanda 
Nivå 2KPI baserat arbete - mäta/utvärdera och följa upp prestandaIntensifierat långsiktigt arbete med utpekad leverantörsbas – etablera förbättrat lägeJobba med processer, metoder och beteende hos leverantören och dess värdeflödeskedjaTydligt dokumenterad handlingsplan för arbetet mot leverantören



Din framtida utmaning
Säkerställa att leverantör måluppfyller enligt avtalSäkerställa försörjning av inköpt material från kontrakterade leverantörer till affärsområdet

Den du är idag
Vi söker dig, som med stor vilja och engagemang vill leda och utveckla verksamheten för att möta framtida krav. 
God kännedom om leverantörsmarknad, leverantör, produkt, omvärld, verksamhetskunskapMycket god kunskap och kännedom inom SCM (inköp, produktion och logistik) och industriella processerErfarenhet och goda referenser från leverantörsnära och/eller produktionsnära arbeteGod kunskap inom kompetensområdena mäta och utvärdera leverantörer, leverantörsutveckling, allmän avtalskunskap, engelska i tal och skrift samt datakunskaper 
Självgående individ med stor förmåga att analysera och lösa nya situationer och säkerställa bestående resultatHög förmåga att ta till sig, tillämpa, att dela med sig av sin kunskap (inlärningsförmåga, sälja budskap, förändringsförmåga) 
Fallenhet för att bygga kontaktnät samt hög samarbets- och kommunikationsförmågaMycket god förmåga att arbeta i en grupp och att driva en process framåtGod förmåga att driva igenom förändring och säkerställa att resultat uppnås
Välkommen in med din ansökan!

Om Saab
Saab är ett globalt försvars- och säkerhetsföretag verksamt inom flyg-, land- och marinförsvar, civil säkerhet och kommersiell flygteknik. Vi är 14 700 medarbetare och har verksamhet på alla kontinenter. Tekniskt är vi ledande inom många områden och en femtedel av våra intäkter går till forskning och utveckling. Saab är också ett möjligheternas företag. Ett företag där vi ser mångfald som en tillgång och där du som medarbetare får stort ansvar och goda utvecklingsmöjligheter. Men också ett företag som respekterar varje människas behov av ett liv utanför arbetet.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: SAAB AB
  • 4 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Saab tillämpar individuell lönesättning.
  • Tillsvidare Tillträde enligt överrenskommelse
  • Publicerat: 24 februari 2017

Liknande jobb


Startegisk inköpare mekanik

Startegisk inköpare mekanik

31 oktober 2024

Junior Planner to Assortment

Junior Planner to Assortment

31 oktober 2024

31 oktober 2024