OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Intresserar du dig för logistik och inköp och vill kliva in på en stor inköpsavdelning i ett högteknologiskt företag? Då har vi en spännande tjänst för dig där du kommer vara den sammanhållande länken för övergripande styrning av materialflöden - från leverantör till den egna produktionsavdelningen.
Om företaget
BAE Systems Bofors AB är ett högteknologiskt företag som utvecklar och integrerar vapensystem. Företaget har ca 470 anställda där majoriteten är placerade i Karlskoga. Företaget har ett omfattande samarbete med underleverantörer i närområdet.
De huvudsakliga produkterna som tillverkas av BAE Systems Bofors AB är artilleripjäser, marina pjäser, intelligent ammunition och fjärrstyrda vapensystem. Företaget tillhandahåller även teknologier och anpassat underhållsstöd. Företaget är en nationell resurs med unik spetskompetens vad gäller pjässystem inklusive avancerad ammunition.
Om tjänsten
På inköpsavdelningen arbetar ett 25-tal kollegor. Här finns kompetenser inom strategiskt och operativt inköp liksom supply chain management. Avdelning har växt kontinuerligt de senaste åren och står under fortsatt tillväxt. Nu söker vi dig som vill bli en del av inköpsavdelningen och arbeta som supply chain manager där fokus kommer att ligga på materialstyrning. Det närmsta teamet består av fem supply chain managers. Vill du bli deras kollega?
Ansvar och arbetsuppgifter
Som supply chain manager ansvarar du för långsiktig och övergripande styrning av inköpt materiel och tjänster till en specifik produkt. I det här fallet kommer du arbeta med Archer, ett av världens mest moderna artillerisystem. Du arbetar med strategiska insatser som genererar resultat på lång sikt och kommer möta människor på olika nivåer där du får möjlighet att visa din analytiska och kommunikativa förmåga.
Arbetet utförs i nära samarbete med inköpare, projektledare och produktionsplanerare. Du kommer även att representera inköp i de leveransprojekten som du ingår i.
Exempel på arbetsuppgifter:
- Ansvar för att leda och fördela logistik- och materielaktiviteter under hela livscykeln
- Vara med och utforma industriella upplägg som stödjer företagets affärer. Offset/motköp är ett exempel på upplägg som kan komma att förekomma.
- Säkra försörjning av materiel och tjänster för prototyp- och serietillverkning
- Verksamhetsutveckling
- Genomföra materialanalyser per leveransobjekt, och ta fram åtgärdsplaner för kritiska/unika artiklar/leverantörer
- Ta fram inköpsplaner för leveransprojekt
- Arbeta med riskanalyser och riskmitigering (single source, beläggningsgrad, kritiska resurser)
- Utveckla/kravställa rapporter och analysverktyg gällande leveransförmåga samt presentera underlag avseende materialtillförsel i projektgrupper.
Tjänsten är en ledande funktion med mycket ansvar, personalansvar ingår ej.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har minst ett par års erfarenhet inom logistik och/eller inköp. Sannolikt har du som söker en akademisk utbildning med inriktning mot ekonomi eller teknik. Goda kunskaper samt erfarenhet av att arbeta i affärssystem är viktigt för tjänsten. SAP används på arbetsplatsen. Vi ser gärna att du är van användare av Excel då en hel del analys av data görs i Excel.
Ytterligare efterfrågad kompetens:
- Mycket god analytisk förmåga för att kunna se samband och dra slutsatser.
- God svenska och goda kunskaper i koncernspråket engelska
- B-körkort då du vid tillfällen genomför resor i tjänsten inom Europa
- Det är meriterande om du har erfarenheter av projektbaserat arbete, ledarskap/projektledning liksom har en bakgrund ifrån tillverkande industri.
För att lyckas och trivas i tjänsten ser vi att du är en drivande och affärsmässig person med hög professionalism. Du är en självgående person som är van att ta eget ansvar. Tjänsten har många kontaktytor såväl internt som externt – din kommunikativa förmåga kommer därför att väga tungt.
BAE Systems erbjuder
BAE Systems Bofors är en del av en stor koncern vilket kan skapa möjligheter till internationella erfarenheter under din anställning. Som anställd erbjuds du program för personlig utveckling och löpande utbildning om du har ambitioner att växa både på ett personligt och på ett kompetensmässigt plan. För att du ska komma in i rollen tilldelas du från första dagen en mentor som du får stöttning av samt kan bolla utmaningar och idéer med.
Vi vill att du ska trivas både på och utanför jobbet, därför satsar vi på områden som bidrar till att du kan hitta en god balans i livet, exempelvis genom generösa flextider. Du kommer att ha möjligheten att vara med på våra trevliga aktiviteter som företaget ordnar genom våra duktiga och engagerade hälsoinspiratörer, du kan även göra ett besök i vårt nybyggda gym. Vår familjära känsla som vi har hos oss bidrar till en hög trivsel som också skapar mervärde för dig och din familj.
Övrigt
Tjänsten innebär arbete som kan omfattas av försvarssekretess varför vi ställer krav på svenskt medborgarskap och säkerhetsprövning godkänd av myndighet. Urval sker löpande, så vänta inte med att ansöka. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper i den här rekryteringen.
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Oskar Bernling på AxÖ Consulting; 073-915 70 61 eller oskar.bernling@axoconsulting.se
Fackliga kontaktpersoner: Torbjörn Carlqvist, Akademikerföreningen, 0586–733 151
Björn Johansson Unionen, 0586-733 588.
AxÖ Consulting AB har lång och gedigen erfarenhet från rekryterings- och konsultbranschen och har arbetat med såväl privat marknad som inom offentlig sektor. För mer information och ansökan besök www.axoconsulting.se. Vi tar tyvärr inte emot ansökningar via brev eller e-post.
Varmt välkommen med din ansökan.
Kontaktpersoner på detta företaget
Olle Öijen
079-337 33 17
Linda Axäng, rekryteringsansvarig
079-342 54 42