OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Scania genomgår nu en transformation från att vara en leverantör av lastbilar, bussar och motorer till en leverantör av kompletta och hållbara transportlösningar.
Scania Logistics Strategy & Business development (OS) arbetar med att sätta strategier och mål för Scania logistik. Vår grupp (OSIB) är en del av Logistics IT och vi ansvarar för EDI development och support. Scania Logistics planerar dagligen ett artikelbehov gentemot våra leverantörer och målet är alltid att det ska ske i rätt tid med rätt kvalitet och kvantitet. Detta ställer krav på bra logistikprocesser, där EDI teamet har ett viktigt uppdrag.
Nu letar vi efter en ny stjärna för att komplettera vårt team.
Vi är ett litet team som nu behöver ersätta en medarbetare som går vidare inom företaget . Du möts av trevliga och kompetenta kollegor, som verkligen gillar det vi gör. I arbetet kommer du att få stor förståelse för hela logistikkedjan och vi lär dig självklart de IT systemen som används.
Frågan är nu om du vill ha ett jobb där du får jobba med våra viktigaste kontakter, våra artikelleverantörer. Ett jobb där du utmanas inom området, och där just din unika kompetens tas tillvara. Gillar du dessutom att vara på en plats där vi flyttar fram våra positioner lite varje dag?
I så fall har jag det rätta uppdraget för dig.
Dina arbetsuppgifter
Att arbeta som Supply Chain Support (EDI) hos oss innebär bl.a. att övervaka EDIFACT meddelanden, och att sköta kontakten gentemot artikelleverantörer i EDI-relaterade frågor. Det kan gälla tekniska frågor såväl som kommunikationsfrågor. En framgångsfaktor är att vi fångar upp, förstår, kartlägger och ställer av avvikelsen i ett tidigt skede.
En annan viktig uppgift är att implementera nya leverantörer till EDI plattformen. Framför oss har vi en mycket spännande tid med pågående projekt och kommande stora implementationer inom EDI. Vi administrerar alla ärenden i vårt ärendehanteringssystem SIVAN. I din roll kommer du att ha kontakter med alla delar av världen då vi verkar i en Global miljö.
Din profil
Vi ser helst att du har en högskoleutbildning inom IT och/eller logistik. Alternativt motsvarande arbetslivserfarenhet.
För att uppfylla de dagliga utmaningarna hos oss behöver du självständigt kunna planera och prioritera ditt arbete. Du tar ansvar för komplexa frågor, ser sammanhang och har förmågan att lösa problem.
Då nätverkande är en stor del av uppdraget behöver du vara utåtriktad och drivande i kontakten med leverantörer, du behöver kunna växla obehindrat mellan svenska och engelska, både i tal och skrift.
Du är en person som sätter upp höga mål och arbetar hårt för att uppnå utlovade leveranser. Är jobbfokuserad och motiverad att aktivt söka utmaningar och utvecklingsmöjligheter.
Du jobbar proaktivt gällande metodutveckling och kommer med egna idéer.
Har du erfarenhet från att ha arbetet med EDI EDIFACT tidigare är det extra kvalificerande.
För ytterligare information Kontakta Mie Åstrand, Gruppchef på tel:0700-811 838 eller
mie.astrand@scania.com
Ansökan
Skicka in din ansökan med ditt CV, personliga brev samt relevanta betygskopior via
scania.com senast 27 september 2022
JobID: 20225154
Varmt välkommen med din ansökan!
Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2020 levererade vi 66 900 lastbilar, 5 200 bussar samt 11 000 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 125 miljarder kronor, varav över 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 50 000 medarbetare. Forskning och utveckling är huvudsakligen koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Latinamerika, med regionala produktcenter i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON GROUP. För mer information besök: www.scania.com.