Supportchef - Gruppchef för Centralt IT-stöd

Supportchef - Gruppchef för Centralt IT-stöd

Arbetsbeskrivning

KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, historia och filosofi.


Det gemensamma verksamhetsstödets (GVS) uppgift är att stötta universitetets kärnverksamhet utbildning och forskning. Det gör vi genom att ge kvalificerat stöd i olika administrativa processer. Samtidigt är vi inom verksamhetsstödet policyskapande och samordnande. Vi ansvarar även för att utföra kvalitetskontroller, uppföljningar och utvärderingar som utvecklar verksamheten.



KTH:s IT-avdelning förvaltar och utvecklar KTH:s centrala nätverk, datorarbetsplatsen, telekommunikation, administrativa system och gemensamma informationssystem samt KTH:s plattform för gemensamma studentprogramvaror och studentdatorsalar.

Därutöver stödjer avdelningen övriga KTH i datorrelaterade frågor. Stort fokus ligger för närvarande på att med gemensamma centraliserade lösningar tillgodose de IT behov som finns inom KTH:s utbildning, forskning och administration.

Användarstöd (KTH IT-Support), som en av sektionerna inom KTH:s IT-avdelning erbjuder audiovideo-, tele- och datorrelaterad support till såväl anställda som studenter på KTH. Användarstödet erbjuds via telefon, e-post, via besök över disk och på plats hos användarna. Sedan 2015 är mottagningsfunktionen av KTH IT-Support integrerat i ett gemensamt servicecenter i KTH Entrén, tillsammans med andra servicefunktioner på KTH. Samordning av KTH gemensamma licenser liksom stöd kring inköp av IT-relaterade produkter och där tillkommande logistik, ingår också i sektionens uppdrag. I uppdraget ingår även insamling och vidarekanalisering av användarbehov, samt förslag till förbättringar och effektivisering av användning av både den fysiska som virtuella IT-miljön på KTH.

Centralt IT-stöd, som en av fyra organisatoriska grupper inom sektionen Användarstöd har som primärt ansvarsområde att agera SPOC (Single Point of Contact) för de centrala IT-tjänsterna på KTH, dvs. hantera den centrala IT-supporten för alla KTH:s användare, både studenter och anställda. Gruppen hanterar både 1:a och 2:a linjens support för ett flertal tjänster/system, samt vid behov eskalerar ärenden vidare till andra berörda instanser. Gruppen bemannar även KTH Entré, i samarbete med KTH:s andra servicefunktioner. Målsättningen med KTH Entré är att vara ett centralt servicenav för KTH:s anställda och studenter, likaså allmänheten som söker information om KTH.


Vi söker nu en ny gruppchef för gruppen Centralt IT-stöd.
Arbetsuppgifter
Som gruppchef på IT-avdelningen kommer dina arbetsuppgifter bestå av personal-, budget-, samt verksamhetsansvar. En stor del av tjänsten innebär att leda och styra de dagliga operativa åtagandena, vilket kan växla mellan rent operativt arbete inom de funktionerna som ingår i gruppen och de arbetsuppgifter som kommer med
tjänsten som gruppchef. Du kommer även att delta i eller leda andra IT-relaterade processer och aktiviteter på IT-avdelningen. Du kommer ingå i ledningsgruppen för sektionen Användarstöd inom IT-avdelningen där gruppcheferna tillsammans med sektionschefen hanterar frågor som rör den övergripande verksamheten.
 

Kvalifikationer


- Arbetslivserfarenhet inom IT-relaterad verksamhet i minst 5 år.
- Erfarenhet inom chefs- och/eller ledarskapsrollen i minst 2 år.
- God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på både svenska och engelska.
- Minst 5 års erfarenhet av kund- och användarnära kontakter med god förmåga att ta hand om IT relaterade behov.
- Flerårig arbetslivserfarenhet inom organisationer med komplexa, heterogena tekniska plattformar.
- God kommunikativ förmåga både mot användare och mot kund samt vidare inom egna organisationen.
- God administrativ förmåga. Förmåga att utveckla och implementera rutiner, processer och arbetssätt med god IT kompetens och helhetssyn.
- Förmåga att motivera och leda IT personal på en operativ nivå.
- God taktisk förmåga, dvs. att förstå när komplexa processer behöver brytas ner, prioriteras och säkerställas.
- Ett brinnande intresse och känsla för service, samt förmåga att sätta användare i fokus.

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Fackliga representanter
Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på https://www.kth.se/om/work-at-kth/fackrepresentanter-1.500898. 


Ansökan
Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in. Din kompletta ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista dagen för ansökningsperioden.

Anställningen inleds med sex månaders provanställning.


Övrigt
Jämställdhet, mångfald och avståndstagande från alla former av diskriminering är både en kvalitetsfråga och en självklar del av KTH:s värdegrund.

För information om behandling av personuppgifter i samband med rekrytering https://www.kth.se/om/work-at-kth/processing-of-personal-data-in-the-recruitment-process-1.823440.

Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Andrzej Gutowski, Gruppchef, gutan@kth.se
08-7908595
Lena Salomonson
08-7906535 , mail lenaas@kth.se
Petra Krödel
08-7909217
Marinna Wellèn
08-7906518
Lotta Janson
08 790 62 49
Maria Gustafson
magu2@kth.se
Linn Eriksson
08-7909314
Caroline Boivie-Ekstrand
087907229
Jenny Lundin Hammar
08-7906944
Elin Yeap
elin.yeap@academicwork.se / 070-1617950

Sammanfattning

Besöksadress

Brinellvägen 8
None

Postadress

Brinellvägen 8
Stockholm, 10044

Liknande jobb


27 november 2024

26 november 2024

21 november 2024

Manager Product & Data Management

Manager Product & Data Management

21 november 2024