Supportledare IT

Supportledare IT

Arbetsbeskrivning

Tradition i utveckling. Statens fastighetsverk förvaltar en mångfald av statligt ägda fastigheter – däribland regeringsbyggnader, domstolar, slott och kungsgårdar, teatrar, museer, ambassader samt en sjundedel av landets yta bestående av skog och mark. De är en del av vår gemensamma historia och framtid. Vi äger allt detta tillsammans och SFV:s uppgift är att förvalta och utveckla detta på ett långsiktigt hållbart sätt. 

Brinner du för support och vill vara med på vår resa att bredda leveransansvaret för IT och digitalisering i SFV? Hos oss finns stora möjligheter att vara med och forma tekniska inriktningar och arbetssätt. Vi sitter i nyrenoverade lokaler, centralt vid Slussen. 


Din roll
I rollen som supportledare IT (tjänstebenämning Förvaltningsledare IT) tillhör du enheten IT-projekt och IT-förvaltning och är med och hjälper oss utveckla dagens servicedesk genom att bygga upp och etablera en bredare supportfunktion för hantering av IT-ärenden. I din roll leder du operativt supportmaskineriet i sin helhet och vissa av supportgrupperingarna. Du är förvaltningsledare för ärendehanteringssystemet och även delprocessledare för våra support- och incidentprocesser.

Du har ett sammanhållande ansvar för hantering av IT-ärenden på myndigheten och följer upp och kvalitetssäkrar supportkedjan. Du agerar incidentledare vid behov och genomför erfarenhetsåtervinning efter större händelser för att öka kvaliteten i våra leveranser.

I din roll upprätthåller och utvecklar du rutiner, vägledningar och verktygsstöd inom supportområdet och samordnar och säkerställer bemanning av supportkedjan.

Arbetet innebär många kontaktytor med medarbetare på SFV och nära samverkan med verksamhetsspecialister, expertanvändare, externa leverantörer och övriga delar av staben för IT och digital utveckling


Din profil
Vi söker dig som har för området relevant eftergymnasial utbildning eller motsvarande kunskap förvärvad på annat sätt. Du har flerårig aktuell erfarenhet av operativt ledarskap i supportfunktioner med inriktning på IT-lösningar. Du har haft en ledande funktion vid införande av arbetssätt och verktygsstöd inom området. Utöver detta ser vi att du uttrycker dig väl i tal och skrift.
Du har även:


• erfarenhet av att leda arbete i grupp
• erfarenhet av incidentledning
• erfarenhet av att etablera och förvalta support- och incidentprocesser
• erfarenhet av löpande förbättringsarbete av IT-supportflöden
• certifiering inom ITIL

Vi ser det som meriterande om du har förståelse för informationssäkerhet och IT-säkerhet.  

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person är du serviceinriktad, nyfiken och intresserad av verksamheten. Du har en god samarbetsförmåga. Du är självständig och kan strukturera upp ditt arbete och föreslå förändringar i arbetssätt och processer. Du är van att skriva och kommunicera instruktioner och dokumentation till mottagare i olika delar av en organisation, med olika erfarenheter och kompetenser. 

Mer information
SFV tillämpar 6 månaders provanställning.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och för denna säkerhetsklassificering krävs svenskt medborgarskap.

Fackliga representanter för SACO, SEKO och OFR nås via vår växel, 010-478 70 00. Mer information om SFV hittar du på www.sfv.se

Sista ansökningsdag är 21 augusti och vi ser fram emot din ansökan och CV. Välkommen till oss!

För frågor kring tjänsten går det bra att kontakta enhetschef Lisa Andersson på tfn 010-478 74 31.

Statens fastighetsverk erbjuder en attraktiv arbetsplats som eftersträvar jämn könsfördelning och värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten. Vi är stolta över att vara statsanställda och få bidra till en positiv samhällsutveckling.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Statens fastighetsverk
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 29 juli 2022
  • Ansök senast: 21 augusti 2022

Liknande jobb


Objektspecialist IT

Objektspecialist IT

20 december 2024

Process Lead - Incident & Problem Management

Process Lead - Incident & Problem Management

20 december 2024

Global Sales Engineering

Global Sales Engineering

17 december 2024

13 december 2024