Supporttekniker

Arbetsbeskrivning

MDH i Eskilstuna och Västerås, är med 14 000 studenter och 900 medarbetare en av Sveriges stora högskolor. Högskolan har en lång tradition av samverkan med samhället och har strategiska avtal med både offentlig sektor och näringsliv. Utbildningarna är koncentrerade på fyra områden: ekonomi, hälsa och välfärd, lärare samt teknik. MDH:s forskning strävar efter att generera nyttiga lösningar för samhällets utveckling och sker ofta i samproduktion regionalt, nationellt och globalt. År 1999 blev MDH den första högskolan i världen att bli miljöcertifierad och år 2006 blev högskolan, som det första lärosätet i Sverige, även arbetsmiljöcertifierad.

IT-sektionen är en del i förvaltningen och är idag 22 anställda. Sektionen har tre delar, IT-service, IT-kontoret och IT-leverans, och som verkar i ett nära samarbete. Målet för IT-Service är att utveckla vårt användarstöd till en nivå där användarna upplever vår service som hjälpsam och professionell i alla lägen.
Nu vill vi förstärka IT-service som ansvarar för att ge Mälardalens högskolas studenter och anställda användarstöd i IT-frågor.

Följande arbetsuppgifter ingår i anställningen som supporttekniker:
Ansvara för att avhjälpa problem via telefon, fjärrstyrning och lokalt på plats hos användare
Utföra installationer, uppgraderingar, flyttar och förändringar av hård- och mjukvara
Felsökning, felrättning, underhåll, service och teknisk support på hårdvara
Felsökning och teknisk support på mjukvara
Utreda och åtgärda (eller påtala) fel och problem i befintlig IT-miljö
Dokumentation av rutiner och processer
Ta emot, kvalitetssäkra och hantera olika typer av beställningar
Självständigt driva egna utredningar och delprojekt

Kvalifikationer
För att arbetet som supporttekniker ska du ha
Utbildning på gymnasienivå med IT-inriktning eller motsvarande
3-5 års arbetslivserfarenhet från liknande arbete
God kunskap och erfarenhet från att arbeta i en blandad miljö med Windows- och Mac-klienter
Kunskap och erfarenhet från att använda fjärrverktyg för både PC och MAC
Kunskap och erfarenhet från användning av ärendehanteringssystem för IT-relaterade ärenden
God förmåga att organisera, prioritera och dokumentera
Goda kunskaper och erfarenhet av att ge support på engelska i tal och skrift
B-körkort
För att lyckas i rollen söker vi dig som har en hög servicekänsla och som har en förmåga att ta egna initiativ. Du kan på ett pedagogiskt sätt förklara och ge stöd till användare med olika bakgrund och kunskapsnivå, och du arbetar för att kontinuerligt förbättra och utveckla processer och rutiner inom arbetsområdet.
Som person trivs du med att arbeta brett inom IT, har ett stort tekniskt intresse och håller dig självklart uppdaterad på den senaste tekniken. Andra egenskaper som vi värdesätter är nyfikenhet, intresse för problemlösning och att du är lösningsorienterad.
Mälardalens högskolas IT-sektion är inne i en förändringsfas där du har chansen att påverka resan framåt och bidra med dina erfarenheter.
Avgörande vikt läggs vid personlig lämplighet. Vi värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför.

Det är meriterande om du har
Tidigare erfarenhet av supportarbete inom offentlig verksamhet, gärna inom sektorn för högre utbildning
Erfarenhet av processorienterat arbetssätt enligt ITIL eller liknande
Kunskap inom Microsoft Office365
Erfarenhet från att använda verktyg som t ex Casper suite och SCCM
Erfarenhet från att arbeta med agila arbetssätt

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Mälardalens högskola
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning
  • Publicerat: 12 juli 2016

Liknande jobb


26 november 2024

26 november 2024

1 line support

1 line support

26 november 2024