Supporttekniker

Arbetsbeskrivning

Kungl. biblioteket (KB) är Sveriges nationalbibliotek och nationalarkiv för audiovisuella medier, tillika en statlig myndighet. KB är en daglig arbetsplats för forskare, studenter samt för ca 380 medarbetare. KB:s primära målgrupp är forskning och högre utbildning, men det mesta av vårt utbud är tillgängligt för alla. Vi ger tillgång till vårt material både i lokaler i Humlegården och på Karlavägen 98 och även via webben. KB:s samlingar består av cirka 15 miljoner objekt och över sju miljoner timmar ljud och rörlig bild (radio, tv m.m.). De fysiska samlingarna består bland annat av böcker, tidningar, handskrifter, bilder, reklam och affischer. Det finns också stora mängder digitaliserat material liksom ett ökande utbud av elektroniska resurser. KB är en spännande och dynamisk arbetsplats i centrala Stockholm med goda möjligheter att själv påverka och utveckla arbetet. Vi erbjuder bland annat medarbetarskapsprogram, föreläsningsserier och friskvårdssatsningar. Vi värdesätter jämlikhet och mångfald i vår verksamhet. Avdelningen för IT arbetar med drift, underhåll och utveckling av gemensamma IT-system samt digital produktion och teknisk metadata. Avdelningen består av tre enheter: Systemutveckling och systemarkitektur, Digital produktion samt IT-drift. Enheten för IT-drift arbetar med teknikstöd och service till hela organisationen såsom IT-drift, IT-säkerhet, telefoni, tekniksupport till användare samt drift och utveckling av KB:s lokala biblioteksdatasystem. En viktig kanal mellan enheten och organisationen är supportcenter där felanmälan och önskade tjänster rapporteras in. Till Enheten för IT-drift söker vi nu en SUPPORTTEKNIKER, ref.nr. 140-584-2009. Arbetsuppgifter: Som supporttekniker ingår man i ett team som ansvarar för tekniksupport med arbetsuppgifter inom följande områden: - Kundkontakter - Installation, felsökning, underhåll av datorarbetsplatser, telefoni och annan teknisk utrustning. - Arbete med standardlösningar och fortlöpande effektivisering av IT-miljön och supportrutiner. - Central administration av telefoni och datorarbetsplatser. Kvalifikationskrav: Du har god kunskap om de vanligaste programvarorna från Microsoft samt talar och skriver obehindrat på både engelska och svenska. Tekniska krav: - MS Windows XP - MS Office - MS Exchange - Active Directory - Erfarenhet av virtualisering - Erfarenhet av programdistribution - Kunskap om MSI-paketering - Grundläggande kunskap om Linux och Mac OS - Erfarenhet av datakommunikation Som person är du självständig, flexibel, social, drivande, pedagogisk och trivs med att hjälpa användare med alla typer av problem. Eftersom du kommer arbeta tillsammans med andra personer på support och driftavdelningen är det viktigt att du har lätt för att samarbeta och att du är en duktig problemlösare. Vi ser helst att du har en flerårig teknisk utbildning eller en likvärdig erfarenhet inom IT.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kungliga Biblioteket
  • 1 plats
  • Heltid
  • Publicerat: 1 juli 2009
  • Ansök senast: 14 juli 2009

Besöksadress

Humlegården, 10241 Stockholm
None

Postadress

Humlegårdsgatan 26
Stockholm, 11446

Liknande jobb


25 november 2024

25 november 2024

25 november 2024

2nd line supporttekniker

25 november 2024