Supporttekniker

Arbetsbeskrivning

Skogsstyrelsen är myndigheten för frågor som rör skog. Vi arbetar på medborgarnas uppdrag för att landets skogar ska vårdas och brukas så att skogen ger en uthålligt god avkastning samtidigt som biologisk mångfald bevaras. Skogsstyrelsen arbetar också med att lyfta fram skogens värden för rekreation och friluftsliv, samt att öka medvetenheten om skogens betydelse.



Skogsstyrelsen är inne i ett intensivt utvecklingsskede med många nya spännande projekt och vidareutveckling av vår standardplattform och med fokus på utveckling av nya e-tjänster.

Skogsstyrelsens IT-enhet - som i huvudsak är placerad på huvudkontoret i Jönköping - servar förutom huvudkontoret även cirka 100 distriktskontor runt om i landet, med allt från utveckling, förvaltning, drift och support.

Enheten består av 28 medarbetare samt ett 10-tal konsulter.

Vår expansion fortsätter och vi söker just nu efter dig som är första och/eller andra linje Supporttekniker!

Vi erbjuder en spännande och bra arbetsplats med många projekt och några större förvaltningar där vi utvecklar teknik som ligger i framkant och som skapar nytta för Sverige och dess skogar! Vi kan erbjuda en bra balans mellan jobb och fritid samt en bra möjlighet till utveckling inom dedikerat arbetsområde.

Det här jobbar våra supporttekniker med

Våra supporttekniker svarar på ärenden från medarbetare som har problem med sin IT-miljö. I rollen ingår att ge användarsupport till alla Skogsstyrelsekontoren runt om i landet.

Som supporttekniker löser du också ärenden som kommer från Skogsstyrelsens externa kunder som rör e-tjänster.

På supportfunktionen finns olika spetskompetenser och utpekade ansvarsområden. De ärenden man inte kan lösa själv skickas vidare till någon inom gruppen som har den kompetens som behövs för att lösa problemet eller så löser man problemet tillsammans.

Skogsstyrelsen har många egenutvecklade GIS-baserade programvaror som också i många fall finns som ett speciellt fältstöd för de användare som är ute i skogen. 

Detta ingår också i arbetsuppgifterna:

- Ta emot beställningar från verksamheten. Det kan t.ex handla om behörighetstilldelning, installation av programvara eller konfigurering av hårdvara.
- Informera Incidentledare vid stora systemstörningar.
- Dokumentera inom ramen för eget ansvarsområde. 

Det primära målet är att ge en hög och kvalitativ IT-support i syfte att leverera hög tillgänglighet till myndighetens olika system och att lösa kundens problem inom överenskommen tid.  

Kvalifikationer

- Erfarenhet av arbete med teknisk support, att lösa inkommande ärenden självständigt via remote desktop eller på plats. Detta innebär att du har en bred allmän kunskap om datorer och olika IT-miljöer.
- Erfarenhet av att arbeta med GIS-applikationer.
- Erfarenhet av att arbeta i Microsoftmiljöer såsom Active Directory, Exchange, Office-paketet och SharePoint.
- Lätt för att kommunicera, både i tal och skrift.

Du har en högskoleutbildning inom IT, alternativt en KY-utbildning. 

Personliga egenskaper

Vi lägger stor vikt vid dig som person och ser gärna att du är social, positiv och serviceinriktad med en god förmåga att bemöta människor. Du tycker om problemlösning och att hjälpa kunder och medarbetare på ett pedagogiskt sätt. Vidare är du självgående och kommunikativ.

Vi anar att du är en lagspelare som gillar att arbeta tillsammans med andra i ett team och med kunden för att hitta lösningar.

Du har lätt för att se vad som behöver göras och tar egna initiativ, du tycker om att ta eget ansvar och är strukturerad och noggrann i ditt arbete. 

Anställningen är tills vidare med placering vid vår IT-enhet i Jönköping. Vi vill gärna ha Dig på plats så snart som möjligt. 

Kontakt

Mer information lämnas av Maria Thellman, funktionsansvarig åter 10/8, telefon 036-359398 och Johan Hagelin, IT-chef  åter 17/8, telefon 036-359394.

Fackliga företrädare är för SACO Björn Merkell, telefon 036-359378 och för ST Gun Marie Bäckström, telefon 090-158333, tillgängliga 10/8.

Ansökan

Välkommen med din ansökan med meritförteckning/CV via länken nedan senast den 30 augusti 2015.





Skogsstyrelsen anser att en mångfald bland medarbetarna bidrar till att utveckla såväl verksamhet som gemenskap på arbetsplatsen. Vi ser därför gärna att både män och kvinnor, liksom sökande av olika etnisk bakgrund söker denna tjänst. Läs gärna mer om oss på vår hemsida www.skogsstyrelsen.se

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Administrativa avdelningen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • 100%. Tillträde: Enligt ök tillsvidareanställning
  • Publicerat: 10 juli 2015

Besöksadress

Vallgatan 8
None

Postadress

Vallgatan 8
Jönköping, 55183

Liknande jobb


QC support admin

QC support admin

20 december 2024

Technical Support till Micropower

Technical Support till Micropower

20 december 2024

20 december 2024