Supporttekniker

Arbetsbeskrivning

IT-Centrum bildades den 1 januari 2019 som en gemensam nämnd ansvarig för IT-verksamheten för kommunerna Heby, Knivsta, Tierp, Älvkarleby och Östhammar. Den här tjänsten är placerad i Östhammar men resor till de andra medlemskommunerna sker i arbetet.

Nämndens ansvarsområde är inom såväl övergripande strategiska och taktiska frågor som IT-operativa. Nämnden ska arbeta för att möjliggöra för kommunerna att arbeta i en samverkanskultur för att få mer effektiva lösningar. Dessutom medverka i de fem kommunernas digitala utvecklingsarbete och stödja verksamhetsinsatser som är
IT-relaterade.
IT-Centrum, som ansvarar för all utveckling, installation, drift, support och förvaltning av de fem samverkanskommunernas gemensamma IT-driftsystem, IT-infrastruktur, arbetsplats- och telefoni-system, är inne i en stark utvecklingsfas där behovet är stort av flera kompetenta medarbetare. Viktiga egenskaper är förutom hög teknisk kompetens, förändringsbenägenhet, vilja till delaktighet, stort tålamod och kompisanda.

Bygget av det framtida IT-Centrum är inte färdigt så det finns stora möjligheter att vara med och påverka utifrån de ramar som ytterst kommunernas ledningsgrupper ger oss. I vår organisation ser vi det som självklart att du vill utvecklas och hos oss finns förutsättningarna. Läs gärna mer om de fem kommunerna, och deras olika verksamheter, på respektive kommuns hemsida.


ARBETSUPPGIFTER
Arbetet som supporttekniker hos IT-Centrum innefattar en stor variation av ärenden. Allt ifrån enklare support för enskilda användare till att vara den som först får besked om ett större problem som behöver eskaleras inom organisationen. Du arbetar med att lösa IT relaterade problem som uppstår hos användarna, administrerar behörigheter och hanterar användarnas enheter när mjukvaran eller hårdvaran felar. Användarna kontaktar oss primärt via vår helpdesk telefon eller via formulär på vår hemsida.
Vi möter även användarna direkt på våra kontor vid bokade besök.

En vanlig dag på arbetet innefattar att som en del av vårt supportteam:

• Hantera ärenden i telefon, ärendehanteringssystem och vid besök
• Felsöka via remoteverktyg
• Analysera och kategorisera inkomna ärenden
• Prioritera och eskalera ärenden enligt uppsatta rutiner och processer
• Följa upp och återkoppla i pågående ärenden
• På plats besök hos användarna för att avhjälpa fel som inte kan lösas på distans
• Felsöka användarnas hårdvara, exempelvis PC, Iphone/Ipad



KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har ett intresse för teknik, är kommunikativ och kan framföra lösningar på ett pedagogiskt och tålmodigt sätt.

För att lyckas i den här rollen tror vi att du:

• Har goda kunskaper i Windowsoperativsystem samt Officepaketet
• Är engagerad, flexibel och serviceinriktad
• Gillar problemlösning och är lösningsinriktad
• Har en bra förmåga att prioritera och arbeta med flera aktiva ärenden.
• Kan uttrycka dig väl i både tal och skrift på svenska.
• Har B-körkort


Meriterande är:
• Telefonvana
• Erfarenhet av arbete i en helpdesk med ärendehanteringssystem
• Kunskaper i Active Directory

Vi värnar om balansen mellan arbete och fritid och erbjuder flexibla arbetstider samt friskvårdsbidrag för att främja hälsan hos våra anställda.



ÖVRIGT
Tjänstens placeringsort är Östhammar.
Vi eftersträvar mångfald där våra medarbetares bakgrund, erfarenheter, kunskaper och personlighet berikar kommunen.

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Tierps kommun, IT-enheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 maj 2023
  • Ansök senast: 11 juni 2023

Liknande jobb


19 november 2024

19 november 2024