Supporttekniker IT

Arbetsbeskrivning

Som supporttekniker IT på Trafikverket är du med och underlättar vardagen för invånare och företagare i hela Sverige. Det gör du genom att vara med och bidra till framtidens infrastruktur.
Gillar du IT, kundservice och att bidra till en god upplevelse är detta jobbet för dig!


Supporttekniker IT

Arbetsuppgifter

Som förstalinjens supporttekniker arbetar du tillsammans med dina kollegor där ni pedagogiskt hjälper Trafikverkets interna och externa användare, framför allt via telefon av IT-relaterade frågor av varierande art. Vi är ansiktet utåt och möter våra användare, därför är vårt bemötande av största vikt och ställer stora krav på att kommunicera bra, samt att anpassa sig till mottagarens kompetensnivå och att vårda våra kundrelationer samt arbeta proaktivt med service. Vi har tydliga mål och krav på leveransen och vi förväntas ta ett stort personligt ansvar.
Du kommer att arbeta i vårt team med vår främsta uppgift att leverera kundservice och IT-support gällande fel, problem och frågor där vi strävar efter en hög lösningsgrad. Våra vanligaste ärenden är lösenordshantering, felsökning av telefoni, din IT-arbetsplats med Windows 10, standardapplikationer som Officepaket och Outlookfrågor, egenutvecklade Trafikverksapplikationer och tjänster, mobila enheter och VPN-inloggning och mycket mer. Alla IT-ärenden registreras och hanteras i ett ärendehanteringssystem. Du kommer arbeta processorienterat, enligt testade och inarbetade arbetssätt och noggrant dokumenterade lösningar. Du arbetar självständigt med att hitta svar på lösningar, ställer frågor för att ringa in vad som orsakar problemen och lotsa sen användaren fram till möjliga lösningar eller eskalerar enligt rutiner. Vi arbetar aktivt för att hjälpa våra medarbetare på bästa sätt.
Du kommer att få en gedigen introduktion av erfarna utbildare, vilket ger dig de bästa förutsättningarna för att du ska komma in i arbetet på ett bra sätt.

Övrig information

Placeringsort: Göteborg 
I denna rekrytering används webbaserade tester som en del i urvalet.
Vi använder främst mail (från mejladress: noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss!
Intervjuer är planerade att genomföras via skype vecka 44-45 

Kvalifikationer

Vem är du?
Vi vill leverera bästa möjliga bemötande till våra kollegor och därför är det viktigt att du är serviceinriktad, förutom tekniskt kunnande, har god kommunikationsförmåga som innebär att du är tydlig, lyhörd och anpassningsbar i dialogen med våra IT-användare. För att hålla en hög nivå är vi alla beroende av varandra och det är därför viktigt att du har en god samarbetsförmåga och att du vill bygga professionella relationer med dina kollegor. Som person är lösningsorienterad vilket gör att du lätt identifierar samt utvecklar effektiva och genomförbara lösningar på uppkomna problem. Du har förmågan att arbeta på ett strukturerat sätt och följa rådande föreskrifter.
Vi söker dig som:
har gymnasie- eller yrkeshögskoleutbildning inom it-området
har några år erfarenhet av att arbetat i en Servicedesk
har erfarenhet och dokumenterad kunskap inom Kundkommunikation/Kundservice
har goda kunskaper och kan uttrycka sig väl i tal och skrift på svenska
har goda kunskaper i tal på engelska

Det är meriterande om du:
har erfarenheter från en bred it-supportverksamhet i en större organisation
har dokumenterad kunskap och erfarenhet av ITIL
har erfarenhet av supportverktyg som telefonisystem, ärendehanteringssystem och kunskapsdatabas


Ansökan

De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. 
Som sökande till Trafikverket kan du eventuellt behöva gå igenom en säkerhetsprövning. Den innehåller säkerhetsprövningssamtal och registerkontroll innan anställning, om tjänsten är placerad i säkerhetsklass. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap för säkerhetsklassade tjänster.
Inom vår IT-organisation är du med och utvecklar Sverige med hjälp av moderna och innovativa lösningar. Vi är mitt i en spännande förändring där vi försöker ta vara på digitaliseringens möjligheter till fullo. Digitaliseringen ställer allt större krav och vi vill därför anpassa oss vad gäller kompetens, arbetssätt och organisation i takt med utvecklingen. Vi har ett helhetsansvar för IT och telekom, en verksamhet som pågår dygnet runt, året om - precis som Sveriges transportsystem.
På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Jimmy Janske
010-123 3114
Avdelningschef Maria Wååg
010-123 1072
Enhetschef Maria Lundmark
010-123 1148
Avdelningschef Mattias Qwinth
010-124 2132
Sektionschef Mattias Ahlström
010-123 1115
Sektionschef Jennie Fagermo
010-124 1655
Enhetschef Björn Ållenberg
010-123 7347
Enhetschef Lars Holst
010-124 3761
Enhetschef Charlotta Johansson
010-123 6105
Enhetschef Kenneth Fridolin
010-124 0089

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Trafikverket
  • 6 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 september 2022
  • Ansök senast: 13 oktober 2022

Besöksadress

Röda vägen 1
None

Postadress

Röda vägen 1
BORLÄNGE, 78189

Liknande jobb


1 november 2024

1 november 2024

IT-Supporter

1 november 2024

Senior IT Supporttekniker – Solna

Senior IT Supporttekniker – Solna

1 november 2024