OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Supporttekniker
Specifikation:
Svenska kraftnät är den myndighet som ansvarar för att elöverföringssystemet är säkert, miljöanpassat och kostnadseffektivt – i dag och i framtiden. Svenska kraftnät är en myndighet som drivs i form av ett statligt affärsverk. Svenska kraftnät har drygt 600 medarbetare, de flesta arbetar på huvudkontoret i Sundbyberg, har även kontor i Sundsvall och Sollefteå.
Bakgrund
Vi söker en supporttekniker som vill vara med och bygga upp en ny, spännande supportfunktion (1st line) som supporterar och övervakar samhällsviktiga system. Samtidigt som vi etablerar funktionen kommer vi även bygga upp en ny kunskapsdatabas.
Då uppdraget innebär att man har en nära kontakt med slutanvändarna uppskattas erfarenhet av IT-support och övervakning av IT-system samt vana att hantera användare och ha ett vänligt bemötande
Uppdragsbeskrivning
Arbetet innebär att etablera en ny supportfunktion inklusive övervakning samt bygga en kunskapsdatabas tillsammans med förvaltningarna. Vi söker en person med god analytisk förmåga samt erfarenhet som supporttekniker (Windows och Linux) och aktiv övervakning.
Arbetsuppgifter
Support av IT-system och dess applikationer
Övervaka system och flöden
Bygga en kunskapsdatabas genom samarbete med förvaltningarna
Ärendehantering
Tätt samarbete med incident/problem manager för både proaktivt och reaktivt arbete
Koordinera entreprenörer och leverantörer vid störningar
Säkerhetsprövning
Säkerhetsprövning av leverantör och konsult krävs med anledning av att konsulten kommer hantera hemliga uppgifter.
Processen för upprättande av SUA-avtal och genomförande av registerkontroll beräknas ta ca 8 till 10 veckor från tilldelning av uppdrag, men kan både ta längre och kortare tid. Konsultens uppdrag kan inte påbörjas innan denna process har genomförts och klartecken har givits.
lacering
Svenska kraftnäts kontor i Sundbyberg
Skall- och börkrav för uppdraget:
Skallkrav
Utbildning (Svenska kraftnät kan på begäran kräva in bevis för utbildning eller certifikat):
Relevant akademisk bakgrund inom Data/IT alternativt motsvarande utbildning eller arbetslivserfarenhet
Kompetens och Erfarenhet:
Minst 1 års arbetslivserfarenhet inom Linux/Unix
Minst 1 års arbetslivserfarenhet av applikationssupport
Minst 1 års arbetslivserfarenhet av systematisk dokumentation i en kunskapsdatabas
Minst 2 års Arbetslivserfarenhet av arbete med IT-drift och förvaltning av applikationer och IT-system
Minst 3 års arbetslivserfarenhet av ärendehantering och IT-support
God skriftlig och muntlig kommunikationsförmåga på svenska och engelska
Börkrav
Certifierad inom ITIL
Arbetslivserfarenhet av verksamhetskritiska eller liknande driftskritiska IT-system
Arbetslivserfarenhet av larm och loggverktyg såsom Nagios OP5 och SPLUNK eller
Minst 1 års arbetslivserfarenhet inom IT-säkerhet (systemlösningar, säker programmering etc.)
Minst 1 års arbetslivserfarenhet som tekniker inom datakom och/eller infrastruktur
Annat
God samarbetsförmåga och initiativförmåga
Flexibel och anpassningsbar efter arbetsbelastning
Utåtriktad och tydlig i sin kommunikation
Ödmjuk och ha lätt för att skapa förtroende
Arbetar självständigt och målinriktat
Fallenhet för administrativa arbetsuppgifter
Förmåga att arbeta i grupp