Supporttekniker till Digital Support Utbildningsförvaltningen

Supporttekniker till Digital Support Utbildningsförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Vår vision är att Göteborg ska vara en internationellt ledande utbildnings- och kunskapsstad.

Utbildningsförvaltningen i Göteborg bedriver verksamhet inom kommunal gymnasieskola, kommunal vuxenutbildning, yrkeshögskola, gymnasiesärskola, studie- och yrkesvägledning, modersmål samt skolutveckling.

I vårt arbete har vi ett tydligt elevfokus som sätter kunskap och färdigheter i ett sammanhang där inre motivation, medskapande och lust att lära är viktiga ingredienser.

Vi arbetar utifrån alla människors lika värde och rättigheter. Tillsammans skapar vi en arbetsmiljö där både elever och medarbetare är delaktiga och verkar för varandras framgång.

ARBETSUPPGIFTER
Avdelningen för Digitalisering och Innovation arbetar för att stödja och utveckla skolornas användning av digitala verktyg.

Som medarbetare i vår digitala support rör du dig med lätthet i den digitaliserade världen, tar vara på dess möjligheter och kan förmedla dessa vidare till våra elever och vår personal. För dig är det självklart att vara ständigt uppdaterad och påläst om den digitala utvecklingen och dess möjligheter. Du ger användarna bästa möjliga helhetsupplevelse av våra digitala verktyg.

I dina arbetsuppgifter ingår bl.a. att:

• stödja elevers och personals användning av våra digitala verktyg (applikationer och utrustning)
• medverka i införande av nya digitala tjänster till verksamheterna (t.ex. digitala prov, molntjänster)
• proaktivt arbeta för att förenkla användarupplevelsen och användningen av våra digitala verktyg.
• felsöka via distans (chatt, telefon, ärenden), underhåll och support av applikationer/tjänster, datorer och annan digital utrustning.
• hjälpa till att ta fram lösningsförslag vid verksamhetsbehov.
• hantera IT-inköp
• samarbeta inom avdelningen för att lösa problem.


KVALIFIKATIONER
Du är en person som bidrar med idéer och nya perspektiv i den digitala utvecklingen. Du ser att digitaliseringen sänker trösklarna och kan därmed ge nya innovativa lösningar. Ditt nytänkande kan omsättas i praktiken samt leda till förbättringar både i den pedagogiska verksamheten och i andra närliggande situationer.

Du är ansvarstagande, social och ett pedagogiskt sinnelag är viktigt, då en stor del av tjänsten går ut på att lära ut snarare än att åtgärda fel.

Du har förmågan att se samband och kan dra logiska slutsatser utifrån begränsad information.

Du förekommer verksamhetens problem, hittar lösningar innan problem eller svårigheter uppstår genom kännedom om verksamheten, våra system och omvärldsbevakning. Du är innovativ och diskuterar gärna olika alternativ till hur verksamheten konkret kan förbättras.

Du har erfarenhet av att självständigt driva, planera och fullfölja uppdrag. För att lyckas med det ser vi att du är målinriktad, resultatorienterad, tydlig och strukturerad.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Du har god digital kompetens och har goda kunskaper i diverse tidsenliga digitala samarbetsverktyg.

Du behärskar svenska och engelska mycket väl i både tal och skrift. Du förklarar på ett pedagogiskt sätt.

Du har kunskap av bl.a. Google Workspace eller Office 365 samt Windows.

Du är serviceinriktad, flexibel och gillar att ha många bollar i luften.

Meriterande
Du har flerårig erfarenhet av arbete inom support och användarstöd

Du har flerårig erfarenhet av arbete med IT/IKT inom skolverksamheten

Goda kunskaper om macOS, iOS, Android, ChromeOS, Windows


ÖVRIGT
Till din intervju behöver du ha med dig pass/nationellt id och eventuellt bevis på uppehållstillstånd om du har ett medborgarskap utanför EU/EES. Detta för att vi som arbetsgivare behöver säkerställa din identitet samt säkra att du har rätt att arbeta i Sverige.

Med hänvisning till lagarna som reglerar registerkontroll så måste den som erbjuds denna tjänst uppvisa utdrag ur belastningsregistret innan anställningsavtal kan upprättas.

Sammanfattning

Liknande jobb


23 november 2024

22 november 2024

22 november 2024