Supporttekniker till Oskarshamns kommun

Supporttekniker till Oskarshamns kommun

Arbetsbeskrivning

Varmt välkommen till Oskarshamns kommun!
Med havet som fond och skogen runt hörnet är det lätt att förälska sig och slå sig till ro.
Att jobben finns här gör boendefrågan till en av våra viktigaste utmaningar och just nu ser vi flera spännande bostadsprojekt växa fram - en spännande satsning som knyter samman hamnområdet med stadskärnan och ytterligare förstärker den unika kopplingen mellan hav och land.

Nya boenden ger ännu mer liv till en redan levande stadskärna, med ett varierat utbud av butiker och service i en vacker miljö, samtidigt som vi ser staden växa även i utkanterna, med flera nya handelsområden.

Det blomstrande förenings- och kulturlivet gör oss till en evenemangsstad att räkna med i framtiden. Vare sig det gäller prestationerna på idrottsarenan eller upplevelserna på scenen.
Närheten mellan landsbygd, stad, hav och skog ger dig alla förutsättningar att leva tryggt och bekvämt, med tid över att följa passioner och drömmar.

Utifrån den pågående digitaliseringen befinner sig kommunens IT-verksamhet i en expansiv fas. Kommunens IT-avdelning svarar för drift och support av kommunens administrativa system, datorutrustning och kommunikation samt skolornas IT-miljö. Totalt hanterar vi för cirka 3000 klienter och drygt 150 servrar. Vårt nätverk finns på 120 olika platser i kommunen och antalet användare är 7500. Vi är till antalet 28 anställda varav 13 ingår i enheten IT Service & Support. Avdelningen ansvarar även för kommunens servicecenter, telefoni, kontorsvaktmästeri och arkiv. Vi söker nu två nya Supporttekniker till vår uppskattade First Line.

ARBETSUPPGIFTER
Som Supporttekniker ingår du i vår Servicedesks första linje där utmaningen är balansgången mellan hög servicegrad via telefon samt hög lösningsgrad för enklare ärenden. Du är också ärendekoordinator mot andra och tredje linjen i supportorganisationen för de ärenden som måste slussas vidare. I rollen ingår också att ta emot besök till IT-avdelningen kopplat till ärenden. Andra administrativa uppgifter kan bli aktuella som t.ex. behörighetsadministration och beställningshantering.

Periodvis agerar du också Supporttekniker ute i verksamheten tillsammans med övriga medarbetare i andra linjen, vilket innebär användarsupport, drift, underhåll och installation av klienter mot kommunens förvaltningar, bolag och skolan. I arbetsuppgifterna ingår felsökning både på hård- och mjukvara, installation och konfigurering av klienter och applikationer samt hantering av kringutrustning.


KVALIFIKATIONER
Som support tekniker har du hög servicekänsla, god social kompetens och brinner för att hjälpa våra användare via telefon och fjärrstyrning. Du har en hög stresstålighet och förmågan att överblicka ärendesituationen samt att koordinera ärenden till bakomliggande resurser.

Vi lägger stor vikt vid din personlighet och kommunikationsförmåga, din förmåga att ta initiativ samt att jobba både självständigt och i team. Vi arbetar mycket med att dokumentera lösningarna i användarsupporten samt utarbeta självhjälp till slutanvändarna. Det är därför viktigt att du är strukturerad och noggrann samt har fokus på ständig förbättring. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av motsvarande arbeten och att du uttrycker dig väl i tal och skrift både på svenska och på engelska.

B-körkort är ett krav.

Verksamheten har en ambition att successivt anpassa sig till ITIL som ramverk varför kunskap, utbildningar och/eller certifikat inom ITIL är meriterande.

Du har minst gymnasieutbildning inom data/teknik eller annan utbildning och arbetslivserfarenhet som bedöms likvärdig inom IT-området. Vi ser gärna att du har goda kunskaper inom Windows 10, baskunskaper gällande PC, kringutrustning samt nätverkskommunikation. Meriterande är kunskaper inom Powershell, APP-V, SCCM, Active Directory och mobila enheter.

Andra egenskaper som är värdefulla i rollen är att vara driven, systematisk, analytisk, processorienterad, tydlig, beslutsam, lyhörd och flexibel.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka via söklänken och inte via e-post eller pappersformat.
Vi har rökfri arbetstid.
Vi erbjuder ett flexibelt friskvårdsavtal.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänst.

Sammanfattning

Liknande jobb


25 november 2024

25 november 2024

25 november 2024

2nd line supporttekniker

25 november 2024