Sustainability manager, Lintex

Arbetsbeskrivning

Om tjänsten
Vill du jobba i ett expansivt företag inom inredningsbranschen som tar hållbarhetsarbetet på allvar? Lintex är redan idag självförsörjande på förnyelsebar energi. Nästa steg är att bli ledande inom cirkulär ekonomi, hållbarhet och miljö i branschen. För Lintex handlar det om att arbeta med hållbarhet på riktigt, inte bara om traditionella ISO certifieringar eller klimatkompensationer. Därför söker Lintex nu efter en Sustainability Manager som kan leda detta arbete.

Arbetsbeskrivning
Lintex uppfyller redan idag många standards och krav från leverantörer och andra intressenter. Som Sustainability manager ansvarar du för att identifiera, analysera och jämföra olika standards i olika länder i syfte att hitta synergier dem emellan. En viktig del i ditt uppdrag blir att skapa Lintex- standards som är kompatibla med företagets nationella och internationella kunders miljökrav, certifieringar och hållbarhet.

I uppdraget ingår även ansvar för att utveckla Lintex hållbarhetsstrategi. Du arbetar nära Inköp, Försäljning, Marknad och Produktion där du stöttar bolaget med hållbarhetsfrågor i hela processen. Från utveckling av produkter till paketering och profilering.

Uppdraget är både strategiskt och taktiskt och innehåller bl a följande ansvarsområden och arbetsuppgifter:

• Utveckla policy och handlingsplaner avseende hållbarhet. Det gäller såväl företaget och dess produkters miljöpåverkan
• Kartlägga miljökrav i olika länder för att därigenom utveckla en internationell strategi för Lintex
• Energikartläggning
• Miljö och produktcertifieringar
• Stödja hela organisationen i hållbarhetsfrågor
• Kommunicera hållbarhetsarbete internt och externt samt internationellt
• Jobba nära inköp, produktion, sälj och marknad för att stödja och säkerställa ett genomförande av Lintex hållbarhetsstrategi
• Utvärdera och förvalta miljöledningssystem


Kompetensprofil
Vi söker dig som har:

• Högskoleutbildning inom relevant område
• God erfarenhet inom miljö, teknik, material, socialt ansvarstagande och företagsekonomi
• Erfarenhet av hållbarhetsfrågor sedan tidigare, gärna internationellt
• Mycket goda kunskaper i såväl engelska som det svenska språket, både i tal och skrift
• Erfarenhet av certifieringar som t ex EPD (Environmental product declaration) och arbete med CSR- frågor

Som person har du en mycket god förmåga att samordna och strukturera ditt arbete. Du tar initiativ, driver processer framåt och är van vid att arbeta självständigt mot uppsatta mål. Vidare har du mycket god kommunikativ förmåga, både i tal och skrift. Att skapa goda relationer och bygga långsiktiga samarbeten är en självklarhet för dig. Du ser helheter, tar hänsyn till det större perspektivet och ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Är du dessutom en person som trivs med att ha ett varierande och utmanande arbete är du varmt välkommen med din ansökan.

"På Lintex jobbar vi mycket under eget ansvar varför du har stora möjligheter att påverka innehållet själv. Det enda vi är tydliga med är målet."


Mer information
För mer information, kontakta

Göran Lindahl på 070-972 88 00, goran.lindahl@nextposition.se
Anna Sundström på 070-940 88 30, anna.sundstrom@nextposition.se





Om Lintex
Lintex Nordic Group AB tillverkar, marknadsför och säljer inredningsprodukter till kontor och offentlig miljö.
Alla produkter utvecklas, produceras och säljs under vårt eget varumärke. Lintex är ett familjeägt företag som grundades 1983. Huvudkontor och produktion ligger i Nybro, Småland, med lokala dotterbolag, säljkontor och agenter runt om i Skandinavien och Europa.
Läs mer på www.lintex.se

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Next Position Group AB
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 juni 2020
  • Ansök senast: 16 augusti 2020

Liknande jobb


7 februari 2024