OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
MTM:s vision är ett samhälle där all läsning är tillgänglig. Vi är ett nationellt kunskapscentrum för tillgängliga medier som arbetar för att alla ska ha tillgång till nyheter, litteratur och samhällsinformation. Detta utifrån var och ens förutsättningar, oavsett läsförmåga eller funktionsnedsättning. Vill du vara en del av vårt viktiga, demokratiska uppdrag?
Vi söker dig som vill bidra till allas rätt att läsa på sina villkor, genom hela livet. Du utgår från läsarens behov och ser till helheten. Du är samarbetsinriktad, generös med din kunskap, prestigelös och nyfiken på nya utmaningar. För dig är ett positivt och inkluderande arbetsklimat viktigt. Med hänsyn till en förändrad omvärld och användarnas behov är det även viktigt att du välkomnar utveckling och förändring och ett flexibelt förhållningssätt.
Om befattningen
Svarstjänsten är en av myndighetens tre supporttjänster. De huvudsakliga arbetsuppgifterna innebär att ge service till läsare och förmedlare - främst bibliotek - kring myndighetens produkter och tjänster. Målet är att självständigt lösa så många frågor och problem som möjligt och att ge bästa tänkbara service till myndighetens användare. Vid behov eskaleras ärenden till interna resurser och, i vissa fall, till externa leverantörer. Svarstjänsten fungerar också som kontaktväg till myndigheten och vi hanterar därför även många generella frågor som inte är specifikt kopplade till våra produkter och tjänster.
I rollen som svarstjänstmedarbetare är ditt huvudsakliga ansvarsområde stöd till dem som kontaktar myndigheten. I dagsläget sker det främst via epost och telefon. Mer specifikt handlar det om att bemanna myndighetens Svarstjänst samt att i samarbete med vår supporttekniker fungera som tekniskt stöd till våra läsare och förmedlare. Du kommer arbeta med att hantera frågor och ge support samt att lösa ärenden. Du fungerar även som länk till interna specialister och i vissa fall till våra externa leverantörer när det gäller eskalerade ärenden. En av dina uppgifter blir att tillsammans med supporttekniker och produktägare säkerställa en grundläggande och effektiv teknisk support för främst vår tjänst Legimus samt appar, webbläsarprodukter mm. I arbetet ingår även att arbeta med myndighetens testlabb som vi använder för felsökning samt för att kontrollera tillgänglighet av olika produkter och tjänster. Du kommer att, vid behov, gå in i supportteknikerns ställe under dennes ledigheter.
I din roll kommer du att ha ett ansvar för att det finns uppdaterade och pedagogiska instruktioner för arbetets utförande och en viktig del i tjänsten är att bidra till att utveckla svarstjänsten och dess rutiner. Samarbete med myndighetens övriga kundtjänster och medarbetare är en betydande del i det dagliga arbetet.
Vidare ingår att, utifrån verksamhetens behov, arbeta med andra vid myndigheten förekommande arbetsuppgifter.
Om personen
Vi söker dig som har
• minst gymnasieutbildning
• erfarenhet av arbete med kundtjänst via telefon och mail
• minst ett års tidigare erfarenhet av arbete i 1stline eller 2ndline support
• erfarenhet av teknisk felsökning och stöd
• den tekniska utbildningen och kompetensen som krävs för att kunna analysera supportärenden
Det är meriterande om du har
• kompetens inom följande: webbläsare, appar, operativsystem, IOS/Android
• erfarenhet av MTM:s målgrupper, samt våra produkter och tjänster
• vana vid att jobba i ärendehanteringssystem
• erfarenhet från statlig verksamhet
• erfarenhet av receptionsarbete och/eller arbete i telefonväxel
• erfarenhet från bibliotekssektorn
• erfarenhet av registersystem och registerarbete
För att lyckas i rollen har du vilja att hjälpa andra och du är pedagogisk och ger ett gott bemötande. Du har ett stort intresse av att ge god service. Du är självgående och har förmåga att strukturera ditt arbete. Som person ska du vara initiativtagande, lösningsfokuserad och nå resultat. Vidare har du helhetssyn, har lätt för att samarbeta med andra och se möjligheter i förändringar. Vi ställer krav på en god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper vid tillsättning av befattningen.
Om arbetsgivaren
MTM erbjuder en attraktiv arbetsplats som strävar efter att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Som arbetstagare vid MTM och i staten arbetar du på medborgarnas uppdrag – ett viktigt och ansvarsfullt åtagande. Som anställd på MTM känner du till och följer de lagar och regler som gäller i verksamheten, agerar sakligt och opartiskt, respekterar öppenhet och yttrandefrihet, behandlar alla lika och med respekt samt förenar service med effektivitet. Som medarbetare på MTM förväntas att du är öppen för nya idéer och välkomnar samverkan med andra. Vi eftersträvar en arbetsmiljö där varje medarbetare ges möjlighet att kombinera arbete och privatliv.
Den aktuella tjänsten är placerad vid kontoret i Malmö.
Om anställningen
Anställningen är på heltid och tillsvidare. Den inleds med 6 månaders provanställning. MTM tillämpar individuell lönesättning. Tillträde snarast enligt överenskommelse.
Kontaktpersoner
Rekryterande chef, Cecilia Broberg, 040-653 27 04, cecilia.broberg@mtm.se
Fackliga representanter;
Hillevi Andreasson, SACO, 040-653 27 11, hillevi.andreasson@mtm.se
Andreas Lindén, ST, 08-790 51 04, andreas.linden@st.org
Ansökan
Du är välkommen att registrera din ansökan senast 2021-10-03. Ange diarienummer MTM 2021/469 din ansökan.
Besök gärna www.mtm.se för mer information om myndighetens verksamhet.
Artiklar i detta ämnet
- Gratis kontantkort - Hur då?
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Helena Kettner Rudberg
08-580 02 774
Bibliotekarie Helena Lingmert
08-580 02 743
Chef Marknad och kommunikation Camilla Batal
0733-849 288
Chef Marknad och kommunikation Camilla Batal
0733-849 288
IT-chef Nader Svärd
076-540 27 75
Produktionschef Richard Stones
08-580 02 778
IT-chef Nader Svärd
08-580 02 733
Saco-S Christina Tånnander
08-580 02 782