OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Gillar du service och administration och vill ha ett meningsfullt arbete i en av samhällets viktigaste verksamheter? Vill du arbeta med kompetenta och trevliga kollegor i centrala Stockholm? Då kan det vara dig vi söker!
Om arbetsplatsen
Svea hovrätt är landets största hovrätt med cirka 380 anställda.
Hovrättens huvudsakliga uppgift är att överpröva mål och ärenden som överklagats från de tingsrätter som ingår i hovrättens domkrets. Svea hovrätt består av åtta dömande avdelningar. Sex av avdelningarna är allmänna avdelningar (brottmål och tvistemål) medan två av avdelningarna är specialiserade (miljö-, plan- och bygg- samt fastighetsrätt respektive immaterial-, marknadsförings- och konkurrensrätt, omfattande tvistemål, skiljemannarätt samt hyresrätt).
Svea hovrätt erbjuder en attraktiv arbetsplats, vackert belägen i kulturhistorisk miljö på Riddarholmen centralt i Stockholm. Vi strävar efter att vara en öppen och modern arbetsplats och värdesätter mångfald bland personalen avseende ålder, kön samt etnisk och kulturell bakgrund.
Arbetsuppgifter
Som domstolshandläggare erbjuds du varierande och utvecklande arbetsuppgifter i en samhällsviktig och spännande verksamhet. Tillsammans med olika yrkeskategorier och andra domstolshandläggare kommer du att handlägga mål och ärenden inom domstolens olika måltyper. Du får möjlighet att följa målet från det att överklagandet kommer in till hovrätten till dess att målet avslutas genom dom eller slutligt beslut. På de allmänna avdelningarna handlägger du i huvudsak brottmål och på specialavdelningarna handlägger du mark- och miljömål samt patent-, marknads- och hyresmål. Du arbetar på en av avdelningarna, tätt i team med dina domstolshandläggarkollegor.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter består av att:
- Handlägga mål inför förhandling.
- Planera och kalla till förhandling.
- Ha kontakt med parter, ombud och myndigheter per telefon och e-post.
- Föra anteckningar och protokoll vid förhandling.
- Skriva förslag till beslut.
- Expediera domar och beslut.
Kvalifikationer
Vi söker dig med:
- Avslutad gymnasieutbildning med slutbetyg.
- Erfarenhet av administrativt arbete.
- God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
- Goda kunskaper i Office-paketet.
Det är meriterande med:
- Erfarenhet av administrativt arbete i domstol.
- Erfarenhet från administrativt arbete i annan statlig verksamhet.
- Erfarenhet av administrativt arbete i annan juridisk verksamhet, t.ex. advokatbyrå.
- Eftergymnasial utbildning inom kriminologi, samhällsvetenskap eller motsvarande.
- Paralegalexamen.
För att lyckas i rollen är det avgörande att du är ansvarstagande, serviceinriktad, noggrann och stresstålig. Du samarbetar bra med andra och relaterar till din omgivning på ett lyhört och smidigt sätt. Du värdesätter att jobba i ett team och du värnar om dina kollegor men du jobbar bra även individuellt. Du gillar att jobba i ett högt tempo och har god förmåga att vara flexibel och kunna prioritera. Vidare har du god förmåga att planera och organisera ditt arbete och uppnå resultat. Dessutom kommunicerar du på ett tydligt sätt i både tal och skrift och hanterar IT-system på ett effektivt sätt.
Då du är med och verkar för att mål och ärenden avgörs på ett effektivt och rättssäkert sätt krävs att du har ett mycket gott omdöme. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.
Ansökningsförfarande
- Fullständig ansökan görs i Varbi.
- I fältet för ditt Personliga brev beskriver du varför du sökt anställning som domstolshandläggare samt beskriv på vilket sätt du kan bidra till domstolens verksamhet.
- I fältet Arbetslivserfarenheter och utbildningar anger du dina erfarenheter, observera att CV inte ska bifogas eller laddas upp. Ange tidigare arbetsplatser med tillhörande arbetsuppgifter samt tidsperioder. Var god specificera anställningstidens längd i fritext; År-Månad-Dag (exempel från: 2020-01-01 till: 2020-12-31).
- Ladda upp slutbetyg från gymnasiet eller motsvarande samt från eventuella eftergymnasiala studier. Behöver du komplettera detta ska det framgå i det personliga brevet.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.