OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Svea hovrätt är landets största hovrätt med cirka 400 anställda. Hovrättens huvudsakliga uppgift är att överpröva mål och ärenden som överklagats från de tingsrätter som ingår i hovrättens domkrets. Svea hovrätt består av åtta dömande avdelningar och en administrativ enhet. Den administrativa enheten består av tre sektioner HR, ekonomi och bibliotek, Arkiv och registratur samt Service.
Svea hovrätt erbjuder en attraktiv arbetsplats, vackert belägen i kulturhistorisk miljö på Riddarholmen centralt i Stockholm. Vi strävar efter att vara en öppen och modern arbetsplats och värdesätter mångfald bland personalen avseende ålder, kön samt etnisk och kulturell bakgrund.
Arbetsbeskrivning
Arkivets primära uppgift är att svara för hovrättens arkivvård. Utöver det har arkivet också ansvar för att lämna ut domar och andra handlingar i avslutade mål samt för att hantera olika slags listbeställningar. Arkivet håller också i hanteringen av överklaganden av hovrättens domar och beslut till Högsta domstolen.
Som handläggare på arkivet kommer du att arbeta med att lämna ut handlingar och listor samt besvara externa och interna förfrågningar. Du kommer också att sköta hantering och rapportering av överklaganden. Andra löpande arbetsuppgifter är att sortera och iordningställa domar och beslut för inbindning. Vidare ingår att assistera arkivarierna med gallring samt att ordna och förteckna arkivmaterial.
Kvalifikationskrav
Vi söker dig med:
• Fullgjord teoretisk gymnasieutbildning.
• Minst två års erfarenhet av administrativt arbete.
• Erfarenhet av arbete med högt tempo.
• God förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska.
Du är en mycket van datoranvändare och ser dator och e-post som naturliga arbetsverktyg. Du har också mycket lätt för att snabbt sätta dig in i olika verksamhetsstöd.
För att lyckas i rollen ska du vara snabb, noggrann, lättlärd och kvalitetsmedveten. Det är viktigt att du är flexibel, ansvarstagande och pålitlig. Du är servicemedveten och har också ett bra öga för detaljer.
Arbetet är många gånger självständigt men det är viktigt att du trivs med och är bra på att samarbeta i en liten grupp med gemensamt ansvar eftersom gruppen kan behöva omprioritera vem som gör vad. Det är nödvändigt att du under hög arbetsbelastning kan prioritera samt vara effektiv och bibehålla kvalitet i det du levererar. Arbetet förutsätter också att du är bra på att hantera interna och externa kontakter.
För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Hovrätten kan komma att använda arbetsprover vid rekryteringen.
Kontaktpersoner på detta företaget
Vik. serviceledare Ellenor Gallman Martinsson
08-561 672 14
Personalchef Helena Enström
08-561 671 45
Personalchef Helene Stambeck
08-561 671 45
HR-specialist Åsa Karlbom
08-561 671 46
Servicechef/ biträdande säkerhetschef Ellenor Gallman Martinsson
08-561 672 14
Personalhandläggare Stina Parmenvik
08-561 670 99