OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du intresserad av att arbeta i en administrativ roll med stort ansvar i en av samhällets viktigaste verksamheter? Nu söker vi dig som vill arbeta som handläggare på sektionen för arkiv och registratur.
Välkommen in med din ansökan!
Om arbetsplatsen
Svea hovrätt är landets största hovrätt med cirka 400 anställda. Hovrättens huvudsakliga uppgift är att pröva överklagade mål och ärenden från de tingsrätter som ingår i hovrättens domkrets. Svea hovrätt består av åtta dömande avdelningar och en administrativ enhet. Den administrativa enheten består av tre sektioner: HR, ekonomi och bibliotek, Arkiv och registratur samt Service.
Svea hovrätt erbjuder en attraktiv arbetsplats, vackert belägen i kulturhistorisk miljö på Riddarholmen centralt i Stockholm. Vi strävar efter att vara en öppen och modern arbetsplats och värdesätter mångfald bland personalen avseende ålder, kön samt etnisk och kulturell bakgrund.
Arbetsuppgifter
Sektionen för arkiv och registratur ansvarar bland annat för att ta emot och registrera överklaganden till hovrätten, att ha ett ordnat arkiv och att tillhandahålla hovrättens allmänna handlingar i avslutade mål. Du erbjuds ett intressant arbete på sektionen där medarbetarna tillsammans arbetar för att leverera med hög kvalitet till verksamheten och allmänheten.
Arbetet på registraturen innebär i huvudsak att klassificera och registrera nya mål, att bevaka hovrättens epostbrevlåda och att hjälpa till med inkommande telefonsamtal. Som handläggare förväntas du också att medverka i annat utvecklingsarbete bland annat genom att vara med och ta fram riktlinjer och rutiner. Arbetet är huvudsakligen digitalt.
Kvalifikationer
Vi söker dig med:
- Fullgjord teoretisk gymnasieutbildning
- Minst ett och ett halvt års erfarenhet av administrativt arbete
- Erfarenhet av arbete med högt tempo
- God förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på engelska och svenska
- Du är en mycket van datoranvändare och ser dator och e-post som naturliga arbetsverktyg
För att lyckas i rollen ska du vara snabb, noggrann, lättlärd och kvalitetsmedveten. Det är viktigt att du är flexibel, ansvarstagande och pålitlig. Du har också ett bra öga för detaljer.
Arbetet är många gånger självständigt men det är viktigt att du trivs med och är bra på att samarbeta i en liten grupp med gemensamt ansvar eftersom gruppen kan behöva omprioritera vem som gör vad. Arbetsmängden växlar under året och det är nödvändigt att du under perioder med hög arbetsbelastning kan prioritera samt vara effektiv och bibehålla kvalitet i det du levererar. Arbetet förutsätter också att du är bra på att hantera interna och externa kontakter.
Hovrätten kommer att använda arbetsprover vid rekryteringen. Arbetsproverna kommer att hållas förmiddagen den 13 eller 14 september. Vidare kommer stor vikt att läggas vid din personliga lämplighet för tjänsten.
Ansökningsförfarande
- Fullständig ansökan görs i Varbi I ditt personliga brev beskriver du varför du söker tjänsten samt beskriv på vilket sätt du kan bidra till domstolens
- I fältet Arbetslivserfarenheter och utbildningar anger du dina erfarenheter, observera att CV inte ska bifogas eller laddas upp. Ange tidigare arbetsplatser med tillhörande arbetsuppgifter samt tidsperioder. Eftersom Varbis formulär inte anger månader får du specificera anställningstidens längd i fritext; År-Månad-Dag (exempel från: 2022-01-01 till: 2022-12-31).
- Ladda upp slutbetyg från gymnasiet eller annan relevant eftergymnasial utbildning. Behöver du komplettera detta ska det framgå i det personliga brevet Urval kan komma att ske löpande
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.