OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om arbetsplatsen
Svea hovrätt är landets största hovrätt med cirka 400 anställda.
Hovrättens huvudsakliga uppgift är att överpröva mål och ärenden som överklagats från de tingsrätter som ingår i hovrättens domkrets. Svea hovrätt består av åtta dömande avdelningar och en administrativ enhet. Den administrativa enheten består av tre sektioner: HR, ekonomi och bibliotek, Arkiv och registratur samt Service.
Svea hovrätt erbjuder en attraktiv arbetsplats, vackert belägen i kulturhistorisk miljö på Riddarholmen centralt i Stockholm. Vi strävar efter att vara en öppen och modern arbetsplats och värdesätter mångfald bland personalen avseende ålder, kön samt etnisk och kulturell bakgrund.
Om tjänsten
Anställningen som jurist med chefsförordnande på arkivet är en nyinrättad funktion, placerad på den administrativa enhetens sektion för arkiv och registratur.
Arkivet ansvarar för att lämna ut domar och andra handlingar i avslutade mål samt att hantera olika slags listbeställningar. Arkivet ansvarar också för arkivvården och håller i hanteringen av överklaganden av hovrättens domar och beslut till Högsta domstolen.
Arbetet med att lämna ut handlingar och listor har ökat och blivit mer komplext med åren. Det finns ett behov av att stärka upp sektionen med en jurist som har specialkompetens inom offentlighet och sekretess, personuppgiftslagstiftning och förvaltningsrätt. I rollen som jurist med chefsförordnande kommer de juridiska arbetsuppgifterna att kombineras med uppdraget att som chef leda arbetet på arkivet.
Arbetsbeskrivning
Som chef för arkivgruppen, som idag består av sju medarbetare, kommer du bland annat att
-leda, planera, utveckla och delta i arbetet inom arkivgruppen så att målen för verksamheten uppfylls,
-hålla medarbetarsamtal, lönesamtal och säkerställa att medarbetarna har den kompetens som krävs för uppgifterna,
-löpande hantera sekretessprövningar och andra prövningar som kan aktualiseras vid utlämnandet av handlingar och listor,
- aktivt delta i arbete med utvecklingsfrågor, vilket exempelvis inkluderar att ta fram och uppdatera tillämpningsbeslut,
-samt i övrigt fullgöra de uppgifter som bestäms av din chef.
Kvalifikationer
Du som söker ska vara assessor eller ha annan motsvarande erfarenhet från kvalificerat juridiskt arbete. Du bör därefter dessutom ha arbetat minst två år i Regeringskansliet, vid domstol eller i annan verksamhet som är relevant för tjänsten.
Du har en mycket god digital förmåga och ansvarar för att hovrättens arbete med att lämna ut handlingar håller hög kvalitet och sker på ett effektivt sätt. Du håller dig uppdaterad om lagstiftning på området och förväntas utföra löpande arbetsuppgifter beträffande utlämnande av handlingar och särskilt ansvara för de sekretessbedömningar som arkivet förväntas göra. Du ansvarar också operativt för större beställningsarbeten.
Som person är du utvecklingsinriktad och har god kommunikativ förmåga. Du är van vid att arbeta strukturerat, är kvalitetsmedveten och noggrann. Du uttrycker dig mycket väl i tal och skrift och har ett mycket gott omdöme. Du kan prioritera och arbeta med bibehållen kvalitet även under perioder med hög arbetsbelastning. Du ser helheten och har god förståelse för uppdraget och vad som ska levereras. Du har ett intresse för ledarskapsfrågor och är en prestigelös och engagerad lagspelare. Du har förmåga att skapa goda relationer till dina kollegor och kunna bidra med din kompetens i gruppen och det gemensamma arbetet.
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll är en förutsättning för anställning.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.