OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Svenska ESF-rådet är en statlig myndighet under Arbetsmarknadsdepartementet. Vi driver utveckling och innovation för en inkluderande arbetsmarknad genom att finansiera projekt som arbetar med kompetensutveckling, sysselsättningsåtgärder och integrationsinsatser. Finansieringen kommer från Europeiska Socialfonden och Fonden för dem som har det sämst ställt (Fead) i Sverige. Under en programperiod omsätter vi cirka 14 miljarder som stöd till projektverksamhet hos olika privata organisationer, kommuner, regioner och andra myndigheter.
Just nu arbetar vi med att avsluta programperioden 2014 - 2020 för fonderna och påbörjar arbetet med ett nytt program och med nya fondmedel.
Vi är cirka 130 medarbetare på åtta kontor runtom i landet. Huvudkontoret finns i Gävle.
Med social hållbarhet menar vi den sociala dimensionen av begreppet hållbar tillväxt. Regelverket för Socialfonden anger att jämställdhet, tillgänglighet och icke-diskriminering ska beaktas i alla delar av programmet; i framtagande, genomförandet, uppföljning och utvärdering. Dessa sociala hållbarhetsprinciper blir då att betrakta som horisontella. Särskilda riktade insatser ska också stödjas för att främja dessa principer. Myndigheten ska även bidra till Sveriges handlingsplan för Agenda 2030. Enligt uppdrag i regleringsbrevet för 2021 har myndigheten redovisat en inriktning för det fortsatta arbetet enligt Jämställdhetsintegrering i myndigheter.
Programenheten på Svenska ESF‑rådet ansvarar för att utveckla arbetssätt samt för stöd och styrning kring hur fonder ska genomföras utifrån program och regelverk. I enhetens uppdrag ingår att utveckla interna och externa handböcker för handläggning av fonder. Enheten ansvarar för att följa upp hur regionala enheter och enheten för nationella medel efterlever externa och interna regler enligt vår styrmodell samt bidrar till att utveckla kvaliteten i de interna regelverk som styr programverksamheten. Det är också enhetens ansvar att samordna svar på revisionsrapporter, rapportera till Europeiska byrån för bedrägeribekämpning (OLAF) samt leda arbetet med förvaltningsförklaring (årlig rapportering) till EU. Vid enheten handläggs även förvaltningsjuridiska frågor för myndigheten. Enhetschefen är systemägare för handläggarsystemet.
Enheten består idag av en chef och tretton medarbetare inom de olika funktionerna nationella samordnare, controllers, kvalificerad utredare och verksjurister.
Arbetsuppgifter
Som nationell samordnare är dina huvudsakliga arbetsuppgifter arbete med tolknings- och utvecklingsfrågor och ta fram stöd- och styrdokument. Samordnaren ska med resultatfokus:
• Ansvara för att omvärldsbevaka, stötta och koordinera myndighetens arbete med de tre horisontella principerna, vilket bland annat innebär att vara den främsta kontaktytan gentemot dina regionala kollegor samt följa upp och bidra till att utveckla kvaliteten i insatserna som genomförs nationellt och regionalt.
• Ansvara för att omvärldsbevaka och koordinera myndighetens arbete i linje med Sveriges handlingsplan för Agenda 2030
• Ansvara för att omvärldsbevaka, stötta och koordinera myndighetens arbete enligt uppdrag om Jämställdhetsintegrering, vilket innebär bland annat att bidra till att uveckla men också följa upp och rapportera inom området.
• Ta fram och uppdatera stöd- och styrdokument inom området, inklusive informations-, presentationsmaterial och innehåll på vår hemsida
• Planera för och genomföra utbildningar huvudsakligen internt
Tjänsten innebär en del resande, främst inom Sverige men även inom EU.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Examen från högskola eller universitet inom samhällsvetenskap eller annat område som arbetsgivaren bedömer relevant
• Erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning
• Erfarenhet av arbete mot diskriminering och faktorerna som skapar utanförskap
• Erfarenhet av jämställdhetsarbete
• Erfarenhet av processorieneterat utvecklingsarbete
Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av arbete med EU:s strukturfonder, gärna Europeiska socialfonden
• Erfarenhet av arbete med näringslivs-, arbetslivs-, arbetsmarknads-, utbildnings- och/eller socialfrågor
• Erfarenhet av arbete med social hållbarhet, agenda 2020 eller CSR (Corporate Social Responsibility)
Som person är du analytisk och kan strukturera och systematisera ditt arbete. Du har förmåga att skapa förtroende och goda relationer samt är serviceinriktad och pedagogisk. Du är van vid att hålla presentationer och uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och har goda kunskaper i engelska.
Ansökan och mer information
På Svenska ESF-rådet erbjuder vi en attraktiv arbetsplats som strävar efter att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med placering vid huvudkontoret i Gävle. Vi tillämpar provanställning på 6 månader. Tillträde efter överenskommelse.
Är du intresserad av att arbeta på Svenska ESF-rådet som nationell samordnare är du välkommen med din ansökan via "Ansök" här nedan. Sista ansökningsdag är den 15 oktober 2021.
Vill du veta mer om tjänsten kan du kontakta programchef Maria Rönnbäck, tel. 026-54 27 01. Fackliga kontaktpersoner: Anna-Lena Wettergren Wessman, ST-ESF, tel. 040-17 42 17, e-post: anna-lena.wessman@esf.se, Mats Lejon, Saco‑ESF, tel. 0920-384 85, e‑post: mats.lejon@esf.se.
Vi har gjort vårt annons- och medieval och vill därför inte bli kontaktade av annons- och mediesäljare.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ställföreträdande myndighetschef Håkan Forsberg
08-579 171 31
Personalstrateg Birgitta Nilsson
08-579 171 28
SACO-ESF Susan Sundqvist-Pettersson
036-34 57 32
ST-ESF Birgitta Thorén
031-707 73 78
Administrativ chef Renée Roslycke
08-579 171 38
Saco-ESF Susan Sundkvist Pettersson
036-34 57 32
Stf. myndighetschef Håkan Forsberg
08-579 171 31
Saco-ESF Elisabeth Ramel
08-457 33 21
Regional enhetschef Leif Einarsson
036-34 57 36
Saco-ESF Karl Selleby
036-34 57 35